ponedjeljak, 14 Decembar 2015 12:09

Menopauza u dobrom društvu


Menopauza obično nastupa negdje između 45. i 65. godine života. Manifestira se  različitim promjenama u tijelu  i psihi žene: nakupljaju se masnoće u tijelu, smanjuje se mišićna masa i količina vezivnog tkiva i tjelesnih tekućina, metabolizam se usporava, a žene su sklone valovima vrućine (popularno zvanima valunzi), glavoboljama, nesanici, depresiji, umoru, razdražljivosti, smanjenom libidu, gubitku kose, masnijoj koži i dr.

Prirodni tijek stvari ne možemo promijeniti, ali možemo ublažiti navedene simptome i stariti sretnije i bezbrižnije, uz manje tegoba.

Neravnoteža hormona u menopauzi povećava rizik od obolijevanja od osteoporoze i kardiovaskularnih bolesti. Zdravim izborima – kvalitetnom i raznolikom prehranom, redovitom tjelovježbom i emocionalnom ravnotežom tegobe menopauze mogu se u velikoj ublažiti, a žena u tom periodu može živjeti ispunjen život bez ograničenja.

Najbolja pomoć, kao i uvijek, stiže iz majke prirode. Fitoestrogen – prirodni estrogen koji sadrže neke biljke, djeluje poput estrogena čiji manjak obilježava menopauzu i vraća tijelo u ravnotežu, odnosno umanjuje pojavu navedenih tegoba tipičnih za vrijeme menopauze kod žena.

U nastavku teksta pobrojat ćemo neke od tih biljaka i njihove osnovne karakteristike.

Gospina trava (Hypericum perforatum) poznata je kao pomoć kod depresije. Sadrži niz aktivnih sastojaka (hipericin kao najpoznatiji) koji djeluju na način da umanjuju osjećaj depresije, zabrinutosti, nesanice i sl.

Cimicifuga (Actaea Racemosa) dejluje kao alternativa hormonalnoj nadomjesnoj terapiji. Smanjuje simptome menopauze, a kako nema estrogenski utjecaj na tkivo, ne povećava rizik od raka dojke. Stručnjaci upozoravaju da treba koristiti izvornu sjevernoameričku (indijansku) cimicifugu dok onu kinesku treba izbjegavati. Ova biljka ublažava valunge i djeluje pozitivno na san.

Valerijana (Valeriana officinalis) od davnina se koristi za mnoge zdravstvene probleme, a najčešće za umirenje i pomoć kod nesanice.

Kadulja (Salvia officinalis) je biljka antiseptičkog, baktericidnog, fungicidnog i protuupalnog djelovanja. Uz lavandu, jedina je biljka koja smanjuje izlučivanje znoja i stoga je vrlo korisna kod noćnog znojenja, vrućice, menstrualnih bolova, grčeva u želucu, urinarnih infekcija i simptoma menopauze. Pomaže kod umora i potrebe za obnavljanjem snage. Čaj od kadulje djeluje umirujuće i antiseptički.

Konopljika (Vitex Agnus castus), poznata i kao fratrov papar sadrži sastojke koji na organizam djeluju uravotežujući hormone, djeluje umirujuće, ublažava simptome panike i poboljšava koncentraciju. Preporučuje se ženama koje pate od izraženih predmenstrualnih simptoma i ženama koje ulaze u menopauzu.

Sladić (Glycyrrhiza glabra) sadrži niz ljekovitih supstanci, uključujući flavonoide i fitoestrogene i brojne antidepresivne sastojke. Pojačava otportnost na stres, a smanjuje i noćno znojenje i valunge.

Zbog svog djelovanja na kortizol i estrogen, sladić smanjuje proizvodnju testosterona i do 50 posto, što djeluje pozitivno na stanje kože i kose te smanjuje rast neželjenih dlačica. Najbolji učinci postižu se u kombinaciji s boražinom koja smanjuje djelovanje testosterona.

Ginseng (Panax Ginseng) također sadrži fitoestrogene. Umanjuje umor, podiže razinu energije, poboljšava pamćenje i povoljno utječe na san. Smatra se moćnim afrodizijakom, tonikom i pomlađivačem organizma.

Maca (Lepidium meyenii) je biljka podrijetlom iz Perua. Od davnina je korištena kao lijek za povećanje energije i izdržljivosti, regulaciju hormona i poboljšanje libida. Ova biljka potpomaže uspostavi hormonske ravnoteže u organizmu i ublažavanja simptoma menopauze, a poboljšava i seksualnu funkciju, energiju i izdržljivost.

Black Cohosh (Actaea racemosa) je biljka sa istočne obale Sjeverne Amerike. Nekoliko supstanci iz korijena ove biljke djeluje poput prirodnog estrogena pa pomaže kod valunga, nesanice, depresije i ostalih tegoba tipičnih za menopauzu.

Poljska preslica (Equisetum arvense) sadrži glikozide, pozitivno djeluje na hormonalnu ravnotežu, čuva zdravlje srca i kostiju i stoga je posebno preporučljiva ženama u menopauzi. Sprečava valunge, nadutost i umor, a pomaže i kod urinarnih tegoba i bubrežnih kamenaca.

Kopriva (Urtica dionica) posjeduje cijeli niz pozitivnih učlinaka. Izvrstan je izvor kalcija, magnezija, krlofila, kroma i niza drugih nutrijenata neophodnih ženama u menopauzi. Normalizira hormonalni sustav, povoljno djeluje na zdravlje kostiju, kardiovaskularni sustav i rad bubrega, regulira šećer u krvi.

Ashwagandha (Withania somnifera) je biljka porijekom s područja Mediterana i Afrike. Najviše se koristi u Indiji, u ayurvedskoj medicini. Djeluje na probavni, kardiovaskularni, respiratorni, živčani i reproduktivni sustav. Smanjuje stres, jača imunitet i pomlađuje organizam. Povoljno utječe na endokrini sustav i pomaže uspostavi hormonalne ravnoteže u organizmu, poboljšava rad ženskih reproduktivnih organa, smanjuje upale i povećava plodnost.

Žuti noćurak (Oenothera biennis) je biljka iz Južne Amerike poznat po cvjetovima koji se otvaraju u večernjim satima i venu prije izlaska sunca. Ova je biljka bogat izvor esencijalnih masnih kiselina koje pomažu uspostavi hormonalne ravnoteže u organizmu i održanju zdravlja tijekom menopauze. Ulje žutog noćurka posebno se preporučuje kod valunga i noćnog znojenja.

Osim navedenih biljaka u svoju bismo prehranu trebali uvesti namirnice koje pomažu regulaciji hormona u organizmu. Najpoznatije među tim namirnicama su: soja i proizvodi od soje, sjemenke (lan, sezam, suncokret), mahunarke, integralne žitarice, češnjak i crveni luk, orašasto voće (badem, kikiriki), šparoge, mrkva, batat, alfa-alfa klice i dr.

U svakom slučaju, prehrana u menopauzi mora biti uravnotežena i raznovrsna, uz redovito prakticiranje određene tjelesne aktivnosti. Vježbanjem se podiže razina estrogena u organizmu i smanjuje rizik obolijevanja od osteoporoze i srčanih bolesti, smanjuje se napetost i stres, a pozitivno utječe na san.

Izvor: www.prakticanzivot.com

Ocijeni
(2 glasova)
Čitano 894 puta

Magazin Ašk