ponedjeljak, 04 April 2016 19:57

20 vitezova u borbi sa slobodnim radikalima


Šta su antioksidansi? Kako nastaju radikali? Šta je TAC i kolike su njegove vrijednosti u pojedinom voću i povrću?

Supstance koje štite ćelije našeg organizma od oksidacijskog djelovanja slobodnih radikala nazivaju se antioksidansi (npr. vitamin E, vitamin C, beta-karoten i selen).

Slobodni radikali stvaraju se u mnogim situacijama kao što su konzumiranje životinjskih masti i prerađene hrane (bijeli šećer, bijelo brašno), zagađena okolina, korišćenje aditiva i boja u hrani, medicinski tretmani (uključujući lijekove), bakterijske infekcije, zračenje, obrada hrane u mikrovalnoj rerni, stres, itd. Danas se smatra da su neke bolesti rezultat djelovanja slobodnih radikala, odnosno neodgovarajućeg unosa antioksidantskih nutrijenata iz hrane. U tom smislu, izuzetno je povećan interes za antioksidansima, posebno onima iz prirodnih izvora.

Istraživači u američkom Sekretarijatu za poljoprivredu pratili su hemijsku reakciju kojom se mjeri antioksidantna aktivnost u 100 najčešće korištenih namirnica i tako utvrdili njihov totalni antioksidantni kapacitet (TAC). Njihova istraživanja pokazala su da sljedećih 20 namirnica možemo svrstati među najjače antioksidanse:

1. sitni crveni grah ima TAC 13,727;

2. brusnice – 13;427;

3. crveni grah – 13,259;

4. šareni grah – 11,864;

5. borovnice – 9,019;

6. ribizle – 8,983;

7. artičoke – 7,904;

8. kupine – 7,701;

9. suhe šljive – 7,291;

10. maline – 6,058;

11. jagode – 5,938;

12. jabuke „zlatni delišes“ – 5,600;

13. hikori (američki) orah – 5,095;

14. trešnje – 4,873;

15. nektarine šljive – 4,844;

16. crveni krompir – 4,649;

17. crni grah – 4,181;

18. šljive – 4,118;

19. jabuke „gala“ – 3,903;

20. orasi - 3,846.    

Navedene vrijednosti odnose se na jedan komad svježeg voća/krompira, ½ šolje graha/suhog voća, jednu šolju bobičastog voća/srca artičoke, 30 grama koštunjavog voća. Umjesto da se usredsredite na jednu namirnicu zato što kotira visoko, koristite ovu listu kao pomoć i kao vodič kako da unesete malo raznolikosti u ishranu. Koristite ovo kao svoju šoping listu za moćnu hranu, listu koja se zasniva na njihovoj ukupnoj antioksidantnoj sposobnosti (TAC) po obroku.

 

Izvor: Zdravlje u kući, Avaz porodična revija, Sarajevo, juli/srpanj 2005, god. IV, br. 32, str. 68-69.

Ocijeni
(1 Glasaj)
Čitano 851 puta

Magazin Ašk