Print this page
Monday, 21 December 2020 22:31

Zašto su industrijske grickalice loše za vašu djecu i kako ih odvići od njih?


Roditelji vrlo često misle da su industrijske grickalice loše samo ako su slatke i upravo zbog toga kada djetetu daju slane grickalice

Danas, više nego ikada nam je dostupna hrana sa malo, ili nimalo korisnih nutritijenata, koja je puna štetnih sastojaka, a čija je jedina takozvano pozitivna strana, njihov primamljiv ukus i dostupnost.

Roditelji vrlo često misle da su grickalice loše samo ako su slatke i upravo zbog toga kada djetetu daju slane grickalice poput smokija, čipsa ili grisina ne osjećaju grižu savesti. Pored toga što su lako dostupne, djeluju bezazleno i roditeljima vrlo često predstavljaju lak način zabave mališana, grickalice ne mogu da se pohvale zavidnim nutritivnim svojstvima.

Koje grickalice su loše?

Iako su primarno pod pojmom grickalice smatrane dobre namirnice, koje se jedu između obroka ili za užinu, uglavnom kao nutritivna dopuna glavnim obrocima, danas se ovaj termin ustalio za kupljene industrijske grickalice u gotovom obliku koje su lako dostupne, jednostavne  za konzumaciju i za većinu su atraktivnog ukusa.

Grickalice mogu biti slatke ili slane, a većina njih nisu zdrave, tj. ne posjeduju zdrave, niti neophodne nutritijente, pa ih zovemo praznim kalorijama. Ne samo što ne donose nutritivne benefite, već naprotiv vrlo često sadrže loše masti i sakrivene šećere koji nepovoljno utiču na organizam u cjelosti.

Najbolje je totalno ih izbaciti iz ishrane, ali ukoliko to nije moguće, potrebno je ograničiti njihovu konzumaciju na minimum.

Zašto su industrijske grickalice loše?

Vrlo često govoreći o sastavu određene namirnice, u dragi plan stavimo dinamiku obroka, koji takođe zauzima izuzetan značaj u ispravnom razvoju i održanju metabolizma, a samim tim i cjelokupnog zdravlja. Kao pravilo posebno za djecu dok ne završe proces cjelokupnog rasta i razvoja se preporučuju tri glavna obroka sa dvije užine koje su opcionalne, i uglavnom imaju za cilj da dijete tada unosi voće i iz njega važne vitamine i minerale. Svaki vanredni unos hrane, pokreće određene hormonske procese koji nisu dobri za organizam, stoga je svaki ispad u vidu grickanja van uobičajenih obroka loš za vaše dijete. Ne smijemo zaboraviti da samo jedan smoki, grisina, ribica ili slična grickalica predstavljaju signal za novi nalet lučenja određenih  hormona, a blokade drugih, koji su uobičajeni nakon normalnog obroka, ali kada se ponavljaju više puta tokom dana van uobičajenog ritma, na duže staze mogu biti jako loše.

Smanjuju koncentraciju i produktivnost

Slane grickalice su bogate zasićenim masnim kiselinama, koje pored toga što stvaraju lošu osnovu organizma, koji kasnije postaje sklon mnogim bolestima, akutno utiče i na smanjenje aktivnosti, koncentracije i produktivnosti, a vrlo često se dijeca osećaju  umornije i mnogo duže spavaju nego što je uobičajeno za njihovu dob. Upravo ovako energetski jake namirnice, vrlo često daju primarno osjećaj energije i snage, što mnoge zavara, ali tek kada dodje do varenja ovih namirnica, organizam kreće da se oseća tromo i neproduktivno.

Većina grickalica je bogata natrijum glutamatom koji ima za cilj da pojača ukus,a jako često izaziva glavobolje, te povećavaju stopu gojaznosti i metaboličkih bolesti u najranijem uzrastu.

Već nekoliko decenija unazad, sve je veća stopa gojaznosti kod djece. Ovaj jako ozbiljan problem ne samo da utiče na fizički izgled, a samim tim i na psihu djeteta, već i povećava razvoj metaboličkih ali i kardiovaskularnih bolesti u mnogo ranijem životnom dobu, nego što je to do sada bilo uobičajeno.

Poprilična količina soli koje sadrže, dovode do porasta hipertenzije kod djece. Vrlo čest problem je što se djeca zasite grickalicama, tako da neće da jedu uobičajeni obrok, što onda produbljuje začarani krug loše ishrane.

Ne smijemo da zaboravimo da je upravo djetinjstvo period i kada našim mališanima urezujemo navike koje će ih pratiti do kraja života.

Utiču na kvalitet, izgled kože i alergije

Iako još uvijek podjeljeni stavovi kod naučnika o uticaju ishrane na određena kožna stanja, grickalice bogate masnoćama , ugljenim hidratima i skrivenim šećerima dokazano utiču na pogoršanje akni ali i utiču na njihovu sve raniju pojavu.Sve je češća pojava teških formi celulita kod djece i na lokacijama gdje nije uobičajen, kod oba pola. Previše aditiva u ovim namirnicama pogoršava određena kožna stanja kao što je na primjer atopijski dermatitis.

Ogromna prisutnost aditiva, stabilizatora, emulgatora dovodi do učestalijih alergijskim reakcija, posebno kod osjetljive djece.Vrlo često se grickalice prave sa kikirikijem koji je često uzrok alergija i sa njim treba biti posebno oprezan u ishrani.

Kako se odvići od loših grickalica i šta je alternativa?

Najbolje je da one nikada ne postanu dio navike ili vaše uobičajene rutine u ishrani. Nemojte ih kupovati, držati na vidljivom mestu, ili na dohvat ruke jer tada se konzumiraju i iz dosade. Naučite dijete da se van uobičajenih obroka ne jede. Neka Vas činjenica da ne možete da oprete ruke dovoljno dobro napolju, odvrati od želje za grickanjem.

Nemojte sami kršiti pravila koja postavite pred djetetom, jer Vas ono gleda kao svoj uzor. Neka Vam bude normalno da odete u park ili šetnju po gradu, a da ne ponesete grickalice za usput. Uvek nosite sa sobom vodu, jer vrlo često inicijalni osećaj gladi može vrlo lijepo da se umiri sa vodom. Kada je vrijeme užine koja umije da bude najizazovniji obrok za mnoge roditelje i mjesto gdje se najviše griješi, nude Vam se mnogobrojne zdrave alternative industrijskim grickalicama.

Osim svježeg voća ili povrća , koje je uvijek dobar izbor, tu su i miks koštunjavog i sušenog voća, domaći čips od batata, punjena jaja ili sendviči od povrća.

Iako na prvi pogled ove gotove slane grickalice djeluju kao laka, bezazlena zanimacija, posljedice koje imaju na zdravlje, izgled i produktivnost vašeg djeteta, su dovoljno jak razlog da ne budu prisutne u vašoj svakodnevici.

Izvor: https://akos.ba/zasto-su-industrijske-grickalice-lose-za-vasu-djecu-i-kako-ih-odvici-od-njih/105372/

Rate this item
(0 votes)
Read 220 times