AUTIZAM – Izazovi svakodnevnice (I)
AUTIZAM – Izazovi svakodnevnice (I)

AUTIZAM – Izazovi svakodnevnice (I)

Prema odluci Generalne skupštine Ujedinjenih naroda, 2. aprila obilježava se Svjetski dan svjesnosti o autizmu. Znak svjesnosti autizma – puzzle označavaju želju za povezivanje djelića i konačnim shvatanjem autizma. Prema podacima u nizu studija, jedno od stotinu djece ima neki oblik autizma. Još jedan  od simbola autizma je plava boja koja predstavlja smirenost i prihvatanje.

AUTIZAM – Šta je to?

Poremećaj iz spektra autizma je vrlo složen neurorazvojni poremećaj koji zahvaća sve aspekte ličnosti (komunikacija, motorika, ponašanje i učenje).

Pojam autizam u psihijatriju uvodi E. Bleuer 1911. godine, a autistični poremećaj prvi opisuje američki psihijatar L. Kanner 1943. godine i naziva ga infantilnim autizmom (zbog simptoma i dobi u kojoj se pojavljuje).

Obzirom da se radi o širokom spektru razvojnih netipičnosti, svaka dijagnoza je  drugačija te svaka osoba iz populacije osoba  sa poremećajem iz spektra autizma  ima  različite potrebe i simptome.

Osobe sa poremećajima iz spektra autizma vide, čuju i osjećaju, ali te utiske teško sklapaju u smislenu cjelinu, pa se stoga povlače u vlastiti svijet u kojem nalaze sigurnost. Zbog toga osobe s autizmom imaju poteškoća u izražavanju svojih osjećaja, želja, potreba, sposobnosti i problema s kojima se svakodnevno bore, a što se odražava na njihovo ponašanje koje može biti vrlo neobično.

Primjeri karakteristika društvene komunikacije i društvene interakcije

vezane uz poremećaje iz spektra autizma mogu uključivati:

  • Izbjegavanje ili ne održavanje kontakta očima.
  • Ne reagiranje djeteta na ime do 9 mjeseci starosti.
  • Ne pokazivanje izraza lica poput sretnog, tužnog, ljutog i iznenađenog do 9 mjeseci starosti.
  • Ne igranje jednostavnih interaktivnih igara do 12 mjeseci starosti.
  • Korištenje malo ili nimalo gesta do 12. mjeseci starosti (npr. ne maše za pozdrav)
  • Ne dijeljenje interesa s drugima do 15. mjeseci starosti (npr. pokazuje vam predmet koji im se sviđa)
  • Dijete ne pokazuje kako bi vam ukazao na nešto zanimljivo do 18. mjeseca starosti
  • Dijete ne primjećuje kada su drugi povrijeđeni ili uzrujani do druge godine starosti
  • Dijete ne primjećuje drugu djecu i ne pridružuje im se u igri do treće godine starosti
  • Dijete se ne igra simulativnih igara (ne pretvara se da je nešto drugo, poput učitelja ili superheroja tijekom igre) do četvrte godine starosti
  • Dijete ne pjeva, pleše ili glumi za vas do pete godine starosti
  • Ima ograničena ili ponavljajuća ponašanja ili interese.

 

IZVORI:   www.zzjzfbih.ba

POREMEĆAJ IZ SPEKTRA AUTIZMA, OD ČEGA POČETI

Priručnik za praktičan rad roditelja i stručnjaka;

Badrov, Ttajana; Radić, Bojan;     Radić, Zoran; Sivro, Amela;

Udruženje „Svijet u slikama“  Zenica; 2023.