Mobiteli i kultura ponašanja
Mobiteli i kultura ponašanja

Mobiteli i kultura ponašanja

Svi imamo mobilne telefone, ali da li smo svjesni da i za njih postoje određene društveno prihvaćene norme korištenja?

Mobilni telefoni su postali neizostavni dio modernog života za mnoge ljude, ali njihova prisutnost u mnogim mjestima može dovesti do situacije u kojoj njihovi korisnici ne uvažavaju prisustvo drugih. Baš kao što opća pravila ponašanja variraju među kulturama, također variraju i pravila korištenja mobilnog telefona. Ipak, neki temeljni principi prelaze kulturne norme – zdrav razum i ljubaznost su temelj za pristojno korištenje mobitela. Poštivanje javnog i osobnog prostora, održavanje privatnosti, i ne ometanje drugih su neka opća načela koje svaka osoba treba imati na umu prilikom korištenja mobilnog telefona.

Javno i privatno korištenje

Pravila korištenja mobilnog telefona najviše dolaze do izražaja na javnim mjestima, gdje glasni govornik može uznemiravati veliki broj ljudi. Kako netko koristi svoj telefon u privatnim situacijama također bude bitno osobama koje uvažavaju druge osobe u svojoj neposrednoj blizini čak i u privatnim prostorima. Mnogi ljudi smatraju da je nepristojno kada netko koristi mobilni telefon tijekom romantičnog sastanka ili tijekom privatnog društvenog događaja u kojem sudjeluje više osoba. Također, obično se smatra nepristojnim odgovarati na poziv tijekom razgovora s nekim, naime kada bi pozivatelj bio prisutan tom razgovoru društvene norme pristojnosti nalažu da pričeka pogodan trenutak za započinjanje komunikacije s nekom od osoba uključenih u razgovor. Kada se radi o manjim grupama, ili jedan-na-jedan konverzaciji, preporučljivo je da se u slučaju dolaznog poziva na njega ne javljate, osim u slučaju iznimne nužde i hitnosti.

Usredotočite se na situaciju, a ne na poziv

Javna mjesta poput restorana, čekaonica i stanice javnog prijevoza (uključujuči i sredstva javnog prijevoza) su obično loša mjesta za razgovor putem mobilnog telefona. Osim ako korisnik očekuje važan poziv, bilo bi najbolje podesiti zvono na vibraciju ili tihi mod i pustiti da primljene pozive koji nisu iznimno bitni preuzme govorna pošta. To je ne samo pokazatelj obzira prema drugim ljudima u javnom prostoru, već također pomaže zadržati vašu privatnost i spriječiti eventualno otkrivanje osobnih podataka u javnost.

Također se općenito smatra nepristojnim pričati na telefon kada se nalazite na blagajni trgovine ili pred bilo kakvim pultom iza kojeg se nalazi druga osoba s kojm ste ušli u neki oblik interakcije. Ako koristite telefon u trgovini, trebali biste završiti razgovor prije odlaska na blagajnu. Isto vrijedi i npr. za restorane brze hrane u kojima se narudžbe primaju za blagajnom.

Iako se automobil obično smatra privatnim prostorom, telefonski razgovor tijekom vožnje obično nije dobra ideja. Mnoge zemlje (uključujući i Hrvatsku) sankcionira korištenje mobitela tijekom vožnje, osim ako se koristi hands-free sustav. No, istraživanja pokazuju da čak i kada vozač ne mora fizički držati telefon, vozači koji razgovaraju dok voze imaju tendenciju smanjene koncentracije na promet i ostala vozila, a više na razgovor. Većina poziva može čekati, ali ako smatramo da je hitno, preporučljivo je zaustaviti vozilo na dopušteno mjesto te odgovoriti na poziv.

Važni telefonski pozivi koji ne mogu čekati

Ako korisnik misli da bi slijedeći poziv mogao biti važan, on ili ona bi trebali pokušati osigurati okoliš u kojem će imati osiguranu privatnost i neće nikome smetati. Za hitne pozive koje se ne smije propustiti korisnik bi trebao pokušati zadržati nisku razinu glasa i maksimalno skratiti razgovor. Ako poziv prekida razgovor koji trenutno vodite sa drugom osobom ili više njih, pristojno se ispričajte prije nego što se udaljite kako biste se javili na poziv.

Mobiteli obično imaju osjetljive mikrofone koji mogu pokupiti i najtiše glasove, dok s druge strane imaju mogućnost utišavanja nepotrebnih šumova i pozadinske buke, tako da glasno vikanje u mobilni telefon zaista nije potrebno. Kada su druge osobe u blizini, pokušajte imati što tiši glas tijekom telefonskog razgovora te da ton glasa bude što ravniji i bez emocija – svađanje i iznošenje osjetljivih privatnih informacija visokim tonom se obično smatra nepristojnim.

Održavanje udaljenosti od najmanje 3 metra od najbliže osobe tijekom telefonskog razgovora se obično smatra dobrom i pristojnom idejom. Bez obzira koliko je tih vaš razgovor, ako osoba stoji preblizu drugima, to ih može nenamjerno prisiliti na slušanje razgovora, iako to ne žele. 

Mjesta gdje uključen telefon nije dobrodošao

Telefon bi u svakom slučaju trebao biti isključen u muzejima, kinima, sportskim dvoranama i na mjestima gdje je pozornost publike usmjerena na neku aktivnost ili događaj. Zvonjava telefona ili zvuk razgovora mogu ometati ostale osobe i umanjivati doživljaj za koji su nerijetko i platili. U nekim slučajevima, nastupi su bili prekinuti i izvođači su pauzirali svoj nastup kako bi član publike ili napustio gledalište ili utišao vlastiti mobilni telefon.

Telefon treba obavezno biti isključen bilo gdje je tišina od iznimne važnosti i eventualna uznemiravanja treba svesti na apsolutni minimum. To uključuje sudnice, knjižnice, u crkvama, liječničke urede, vjenčanja i pogrebe, gdje zvonjava telefona može ukazivati na nedostatak poštovanja. Također je najbolje isključiti telefon tijekom razgovora za posao, jer bi to moglo sugerirati da je osoba koja se intervjuira više zabrinuta za osobna pitanja od potencijalnog zaposlenja.

Melodije zvona

Glasan i prepoznatljiv zvuk zvona je dobar za skretanje pozornosti korisnika na dolazeći poziv, ali oni mogu biti velika smetnja drugim osobama u restoranu ili kazalištu. Ako telefon mora biti uključen na javnom mjestu, vlasnik bi trebao staviti zvona na nečujno ili vibriranje kad god je moguće, kako ne bi nepotrebno uznemiravao druge osobe. Smanjivanje glasnoće ili čak promjena melodije zvona na onu koja je suptilnija – kao npr. nježniji zvuk zvona umjesto najnovije pop pjesme – manje će smetati ostale.

SMS poruke i surfanje

Korištenje smartphone za slanje poruka ili surfanje po internetu prikladno je na javnim mjestima, dok to ne ometa druge. Pametni telefoni često imaju vrlo svijetle ekrane, a mogu se čak koristiti i kao svjetiljke u nekim slučajevima, tako da ih korištenje u tamnom okruženju poput kina može biti vrlo ometajuće. Gledanje videa ili slušanja glazbe bez slušalica je također nešto što može uznemiravati druge na javnim mjestima i kao takvog bi ga trebalo izbjegavati. Mnogi pametni telefoni također su opremljeni igrama uključuju igre, koje se ne bi trebali igrati na javnim mjestima osim ako ne uključuje glasne zvukovne efekte i ne zahtjevaju od igrača mnogo fizičkih pokreta ili glasovne reakcije.

Baš kao što je javljanje na telefonski poziv usred razgovora vrlo nepristojno, skretanje pažnje sa sugovornika da bi se provjerili e-mailovi, internet stranice ili neki drugi sadržaj također nije pristojno. Ako se mora hitno odgovoriti na e-mail ili poruku, pristojno se ispričajte i napravite to nakon što ste se odmaknuli od sugovornika.  

I za kraj, pisanje SMS poruka ili surfanje Internetom nikada ne bi trebali prakticirati tijekom vožnje automobilom (naravno, ovime se podrazumjeva da ste vi vozač, ako ste putnik zanemarite navedeno). 

 

 

Izvor: www.agramservis.hr