Načini čišćenja duše
Načini čišćenja duše

Načini čišćenja duše

Osnovni odgojni principi islama odnose se na očišćenje čovjeka od svih loših svojstava. Naravno, borba s karakternim nedostacima nije nipošto jednostavna, a naročito u slučajevima kad su se određeni nedostaci duboko ukorijenili u čovjeku i postali u neku ruku sastavni dio njegove ličnosti. Čovjek, ipak, može mijenjati svoje karakterne nedostatke, čak i u slučajevima kad to već podrazumijeva mijenjanje navika. No, za takvo što potrebno je upregnuti sve svoje snage, ali i, koliko je to moguće, priskrbiti odgovarajuće životne uvjete.

Prije svega, čovjek pomoć treba potražiti unutar samog sebe. Da bismo popravili svoju dušu, potrebna su dva bitna preduvjeta: ispravno razmišljanje i snažna volja. Volja za popravljanjem karaktera mora biti iznimno jaka, jer samo tako čovjek može donijeti čvrstu odluku da se upusti u ovaj mukotrpan posao. Časni Kur'an kaže:

Allah neće izmijeniti jedan narod dok on sam sebe ne izmjeni. (Ar-Ra'd, 11)

Imam Sadik rekao je: Ti si sam svoj liječnik; poznaješ svoj bol, a i lijek za nj. Pogledaj, onda, koliko si spreman ustati za sebe i doći sebi.

Također kaže: Bog je džehennemskoj vatri zabranio tijelo onog ko je i u zanosu i u strahu, i u strasti i u srdžbi, kao i u zadovoljstvu, svjestan sebe.

Čovjek svjestan sebe može uvijek ispravno razmišljati i donositi ispravne odluke. On neće pokleknuti pred vlastitim strastima, željama i navikama. Zato nam se valja truditi da savladamo svaku niskost u sebi, iskoristimo svoje unutarnje potencijale, razmišljamo i postupamo na najbolji način.

Hazreti Sadik kaže: Neprijatelj će zasjesti za vrat svakom onom ko niti savjetuje sam sebe niti ima onog ko bi ga uputio.

Čovjekova čast i sloboda, dakle, zavise od njegove spremnosti da bude samokritičan.

Kur'an mnogo insistira na samokritičnost i preispitivanju samog sebe kao načinu izgradnje ličnosti. Kur'an traži od čovjeka da svoje strasti i emocije učini slugama, a da ne stavi sebe u njihovu službu.

Imam Sadik u jednoj predaji kaže: Učini svoje srce svojim dobrohotnim saputnikom i vjernim čedom, a svoje znanje i svijest ocem koga čedo slijedi. Prljavštine duše smatraj neprijateljem protiv koga se boriš.

 

Izvor: M. Behešti, M. J. Bahonar, A. Golzade, Smjerokazi islama, (prijevod: N. Hodžić i M. Kodrić), Naučnoistraživački institut „Ibn Sina“, Sarajevo, 2002, str. 143-145.