Hazreti Ali, mir neka je na njega, je rekao:
كفاكَ مِنْ عقْلِك ما أوضحَ لكَ سَبيلَ غَيِّك مِن رُشْدكَ.
“Dovoljno ti je od razuma činjenica da ti je on razjasnio put zablude i put izbavljenja.”[1]
U svijetu životinja put sreće i potpunosti zadobiva se kroz uputu po stvaranju i kroz nagone, dok se kod ljudi ta uputa dobiva putem razuma.
قيلَ لهُ صِفْ لَنا العاقِلَ! قالَ: هُو الَّذي يضَعُ الشَّيئَ مَواضِعَهُ.
Od hazreti Alija su zatražili: “Opiši nam razumnog!” On je odgovorio: “Razuman je onaj koji svaku stvar stavlja na njeno mjesto.”[2]
Životinje putem svoje prirodne upute, bez i najmanje greške, svaku stvar koja se tiče njihova života stavljaju na odgovarajuće mjesto, a čovjek ovo izvršava posredstvom razuma.
Časni Poslanik, s.a.v.a., je rekao:
لِكُلِّ شيئٍ مَطِيَّةٌ و مَطِيَّة المَرْءِ العَقْلُ.
“Svaka stvar ima svoju jahalicu, a čovjekova jahalica je razum.”[3]
Životinje svoj put sreće prelaze uz pomoć jahalice nagona i upute po stvaranju, preko kojih se kreću do svog savršenstva, dok čovjek svoj put sreće postiže isključivo na jahalici razuma.
Časni Poslanik, s.a.v.a., je rekao:
قِوامُ المَرْءِ عَقْلُهُ.
“Razum je čovjekov oslonac (u životu).”[4]
Sistem, odgoj i oslonac u svijetu životinja temelji se na nagonima, dok čovjek svoj oslonac i utemeljenje života nalazi u razumu, tj. u redu i u disciplini življenja.
Izvor: Muhammed Taqi Falsafi, Dijete, nasljeđe i odgoj, svezak 1., Fondacija Mulla Sadra u Bosni i Hercegovini, Sarajevo, 2011., str. 129-130.