prof. Habiba Demirović
Post je, kao način disciplinovanja ljudske volje, poznat mnogo prije islama; propisuju ga sve Allahove objave kao sredstvo usmjeravanja čovjekoljubivosti.
Post, dijeta, uzdržavanje od hrane su pojmovi koji se danas često koriste, ali ramazanski post je nešto drugo. Allah, dž. š., je nama mjesec posta propisao strogom (farz – vadžib) naredbom i dužnošću!
A koliko je to strog propis i ne smije se prekršiti možemo shvatiti iz ovog hadisa:
Od Ebu-Hurejre se prenosi da je Poslanik, a.s., rekao: “Ko se omrsi na dan ramazana bez šerijatski opravdanog razloga, ne može nadoknaditi taj dan kada bi poslije toga čitavo vrijeme postio.”
Mi, pripadnici šehadeta, gledamo na ibadet i Allahov koncept življenja na dunjaluku upravo s aspekta šehadeta; da ibadetimo, postimo, klanjamo iz razloga što je to Svevišnji Allah naredio, a ne zato sto medicina ocjenjuje post kao određenu zdravstvenu vrijednost, pa čak i sredstvo Iiječenja.
Kur'an
Al-Bakarah
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas, da biste se grijeha klonili,
B.Korkut
O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan i onima prije vas, da biste bogobojazni bili,
E. Karić
Šta je to bogobojaznost?
Ovo pitanje je postavio Omer, radijallahu anhu, Ubejju ibn Ka'bu, a on mu je rekao: “O vladaru pravovjerniih! Da li si ikada išao trnovitim putem? “Da” – reče Omer. “Kako si se ponašao” – ponovo će Ubej. “Zagrnuo sam odjeću i pokušao da maksimalno izbjegnem trnje” – odgovori Omer. “Takav je slučaj i sa bogobojaznošću” (tj bogobojazan čovjek se čuva grijeha i ružnih postupaka, kao što se čuva trnja onaj ko ide trnovitim putem).
Bogobojaznost, koju nam daruje Allah, dž. š., je svijest o Alahovom nadzoru, neprekidni strah, skrušenost i opreznost. Bogobojaznost je čuvanje od trnja kojim je posut put ka Allahu i onome svijetu: trnja strasti i prohtjeva, straha i usplahirenosti, smutnji i upropaštavajućih dijela i lažne nade.
Postač se približava sferama “Ihsana” definiranog u hadisu Džibrila, a.s.: ‘Obavijesti me o ihsanu.’ Poslanik je rekao: ‘Da robuješ Allahu kao da Ga vidiš, pa ako ti Njega ne vidiš, uistinu, On tebe vidi!’
Postača, zaista i ne može niko kontrolirati osim Allaha, dž., u četiri zida, kada ga niko ne vidi osim Allaha, dž. Samo su imanske vrijednosti regulatori i stimulansi posta ili mršenja.
O vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan i onima prije vas, da biste bogobojazni bili, 2:183
أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
i to neznatan broj dana; a onome od vas koji bude bolestan ili na putu – isti broj drugih dana. Onima koji ga jedva podnose – otkup je da jednog siromaha nahrane. A ko drage volje da više, za njega je bolje. A bolje vam je, neka znate, da postite.
B.Korkut
Allah, dž. š., stvorio je čovjeka na poseban način. Kao njegov Stvoritelj najbolje zna šta mu odgovara i šta je dobro za njega, a šta ne.
Zato mu je odredio svrhu njegovog postojanja na dunjaluku u izvršavanju ibadeta:
“Nisam stvorio džine i ljude osim da bi ibadetili.” Post je specifični dio tog ibadeta. 2:185
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
U mjesecu ramazanu počelo je objavljivanje Kur´ana, koji je putokaz ljudima i jasan dokaz pravog puta i razlikovanje dobra od zla. Ko od vas u tom mjesecu bude kod kuće, neka ga u postu provede, a ko se razboli ili se na putu zadesi, neka isti broj dana naposti, – Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoće imate -, da određeni broj dana ispunite, i da Allaha veličate zato što vam je ukazao na pravi put, i da zahvalni budete.
B.Korkut
da biste se grijeha klonili,
da biste bogobojazni bili,
da zahvalni budete
Ramazan je mjesec strpljenja, mjesec koncentracije duhovne snage za savršeniji život. Post je prije svega vjezba duha da se suprotstavi prkomjernom ispoljavanju strasti svih vrsta. Ova vježba uz mjesec ramazan polahko prelazi na jačanje volje, karaktera, svijesti, boljem shvatanju odgovornostI i izvršavanju obaveza. Jača samokontrolu i ponašanja.
U njemu je dobro raditi cetiri stvari: dvije kojima će se steći Allahovo, dž. š., zadovoljstvo:
– šahadet – svjedočenje da nema drugog boga osim Allaha, dž.š.
– traženje oprosta od Allaha, dž. š.
i dvije koje su nam potrebne i neophodne:
– moliti Allaha, dž. š., za Džennet i
– tražiti zaštitu od vatre.
Hadisi vezani za mjesec ramazan
Boziji Poslanik, s.a.v.a.: “Ramazan je nazvan ramazanom zato sto sagorijeva grijehe.”
U arapskom jeziku korijen riječi “ramazan” je “ramz” što znači “gorjeti”.
Boziji Poslanik, s.a.v.a.: “Zaista, kapije Nebesa se otvaraju u prvoj noći mjeseca ramazana i ne zatvaraju se do njegove posljednje noći.”
Boziji Poslanik, s.a.v.a.: “Kada bi rob znao šta ima u mjesecu ramazanu, volio bi da traje godinu dana.”
Boziji Poslanik, s.a.v.a.: “Kada se pojavi mlađak mjeseca Ramazana, zatvaraju se kapije Džehennema, otvaraju se kapije Dženneta, a šejtani bivaju stavljeni u okove.”
Boziji Poslanik, s.a.v.a., u govoru pri dočeku mjeseca ramazana: “Zaista je nesretnik onaj ko bude lišen Allahove milosti u ovom velikom mjesecu!”
Poslanik, s.a.v.a.: “Držite se posta, jer on suzbija strast u venama i obuzdava razuzdanost.”
Poslanik, s.a.v.a.: “Za svaku stvar postoji zekat, a zekat tijela je post.”
Poslanik, s.a.v.a.: “Postite, bit ćete zdravi!”
Poslanik, s.a.v.a.: “Nema postača koji se zadesi na mjestu gdje ljudi objeduju, a da njegovi organi ne čine tesbih, i da ga meleci ne blagosiljaju, a njihovo je blagosiljanje traženje oprosta.”
Poslanik, s.a.v.a.: “Post je štit od Vatre.”
Boziji Poslanik, s.a.v.a.: “Sretan Ii je onaj kome je stomak prazan, koji gladuje i koji je strpljiv – takvi će na Sudnjem danu biti siti.”
U predaji o Miradžu Božiji Poslanik, s.a.v.a., rekao je: “0 Gospodaru moj, šta donosi gladovanje?” Reče: “Mudrost, očuvanje srca, priblizavanje Meni, trajnu sjetu, nezamaranje ljudi, govorenje istine i nepostojanje straha od lagodnog ili teškog života.”
Imam Ali, mir s njim: “Jednoga dana Božiji Poslanik, s.a.v.a., održa nam govor u kojem reče: ‘0 ljudi! Dolazi vam Allahov mjesec sa blagoslovom, milošću i oprostom. Mjesec koji je kod Allaha najbolji medu mjesecima, dani njegovi su najbolji dani, noći njegove su najbolje noći, a sati njegovi su najbolji sati. To je mjesec u kojem ste pozvani u goste kod Allaha i određeni ste za one kojima će On počast ukazati. Vaše disanje u njemu je slavljenje Njega. Vaš san u njemu je ibadet. Djela su vam u njemu primljena, a dove uslišane.’ Ustao sam i upitao: ‘0 Božiji Poslaniče, koje je najbolje djelo u tom mjesecu?’ Poslanik reče:'0 Ebu-l-Hasan, najbolje djelo u tom mjesecu je uzdržavanje od Allahovih zabrana.”
Poslanik, s.a.v.a.: “Postač je u robovanju Allahu i kada spava u svojoj postelji, sve dok ne ogovori vjenika.”
Dakle, mjesec posta je mjesec svakovrsnih ibadeta, iz kojih se izdvaja
dnevni ibadet – post,
i noćni – klanjanje teravih-namaza i učenje Kur'ana.
Međutim ovo ne znači da treba u mjesecu ramazanu po danu postiti i ibadetiti spavajući!
Imam Sadik, mir s njim: “Postač ima dva veselja: jedno prilikom iftara, a drugo prilikom susreta sa svojim Gospodarom.”
Da bi nam iftar bio ispravan trebali bismo se pridržavati hadisa i predaja, koji su nam najbolja praktična uputa:
Imam Sadik, mir s njim: “Onome ko opere ruke prije i poslije jela blagoslovljen je početak i svršetak objeda, i sve dok je živ bit će u blagostanju i sačuvan od tjelesnih bolesti.”
Imam AIi, mir s njim: “Ko spomene Božije ime na početku jela ili pića i zahvali se Bogu na kraju, neće nikada biti pitan za blagodat te hrane.”
Imam Ali, mir s njim: “Vruću hranu ohladite jer, zaista, Božiji Poslanik, s.a.v.a., kada bi mu bila ponuđena vruća hrana, govorio je: ‘Ostavite je dok se ne ohladi, Uzvišeni Bog nas ne hrani vatrom, a blagoslov je u ohlađenoj hrani!”
Božiji Poslanik, s.a.v.a.: “Čuvaj se obilne ishrane jer ona ispunjava srce grubošću, čini dijelove tijela lijenim za pokornost i čini da se gubi odlučnost za primanje pouka.”
Imam Ali, mir s njim: “Ne mogu zajedno oštroumnost i prejedanje!”
Međutim, za iftar je neophodno obezbjediti opskrbu; i to, kako ćemo vidjeti iz hadisa, najbolje opskrbu stečenu svojim rukama i svojom zaradom.
Uvaženi prvaci islama su poticali i ohrabrivali svoje sljedbenike na rad i zalaganje. Njihov trud da osiguraju opskrbu za sebe , svoju ženu i djecu stavljali su u isti red s požrtvovanošću islamskih boraca. Pored toga , i oni sami su radili i praktično svojim djelom ljude pozivali na rad, trud i zalaganje.
Ali ibn Ebi Hamza je rekao: “Vidio sam Ebu-l-Hasana, Musaa ibn Džafera, a.s., kako radi na svojoj zemlji. Koraci su mu bili praćeni znojem. Rekao sam: ‘Sve bih žrtvovao za tel Pa gdje su Ijudi?’ Rekao je: ‘0 Ali, radio je svojom rukom i onaj ko je bio bolji i od mene i od mog oca.’ Pitao sam: ‘A ko je on?’ Odgovorio je: ‘Božiji Poslanik, s.a.v.a., i Zapovjednik vjernika, a.s., i svi moji preci, zaista su svi oni radili vlastitim rukama. Rad je praksa vjerovjesnika, poslanika i dobrih Ijudi.’
EI-Fadl ibn Ebi Kurre: “Došli smo kod Imama Sadika, mir s njim, i zatekli ga da radi u bašći. Rekoh mu: ‘Dopusti da to mi uradimo ili da to uradi rob.’ Odgovori: ‘Ne, pustite me, jer volim da me Allah, dž.š., vidi da radim svojim rukama i da uz napor stićem halal zaradu.”
Imam Sadik, a.s., je rekao Hišamu: “0 Hišame, ako vidiš dvije vojske da su se postrojile jedna naspram druge kako bi povele borbu, ti ni tog dana ne odustaj od traganja za opskrbom.”
Prenosi se da Imam Sadik , a. s., rekao: „Onaj koji se trudi zbog svoje porodice je poput borca na Allahovom putu.“
Cijenjeni predvodnici islama, pored toga što su se lično bavili zemljoradnjom i voćarstvom, kao i drugi radnici, i što su svojim rukama kopali zemlju, u nekim prilikama su, iako su imali robove i sluge i izuzetno iskrene prijatelje, lično kupovali potrepštine za svoju kuću i pred ljudima ih uzimali u ruke i nosili kućama, kako bi svojim sljedbenicima, tada i danas, poručili da ne izbjegavaju obavljanje korisnih poslova, bili veliki ili mali, i da ne osjećaju poniženje ako ih ljudi gledaju.
Časni Poslanik, s.a.v.a., je uobičajeno kupovao stvari na pijaci i lično ih nosio kući. Onaj ko bi se našao pored njega bi mu govorio: “Daj da ti ja to ponesem!” Odgovarao bi: “Vlasnik je najpreči da nosi svoj teret.”
Muhammed, a.s., želio je da razlikuje pasivni od aktivnog posta, onog posta u kojem vjemik gladuje i ništa bitno ne mijenja od svog uobičajenog dana izvan mjeseca ramazana. Muhammed, a.s., zagovara aktivan post, muslimana koji će kroz ramazansko doživljavanje prerasti u aktivnog vjernika, čiju će psihičku fizionomiju, oblikovanu najhumanijim težnjama, ramazanski post usmjeriti na svakodnevnu praksu i primjenu. Drugačije rečeno, koji će postati mutekija, polazište i ishodište svih vrlina, cilj svih ibadeta, rezultat svih dobronamjemih i čovječijih djelatnosti. Aktivan ramazanski postač je kreativna ličnost. On je disciplinovana jedinka ljudskog drustva koja svojevoljno i samosvjesno ukroćuje svoje nagone i usmjerava svoje proizvodne snage i mogućnosti te ih maksimalno koristiti, a višak svoga proizvoda, poslije pokrića svojih skromnih potreba, ustupa drugim članovima društva. Njegova kreativnost penje se do vrhunca, a istančani osjećaj zajedništva postaje primjer na koji se i danas može ugledati.
Imam Sadik je rekao: “Svako ko ima neko zanimanje, neminovno treba imati tri osobine kako bi pomoću njega sticao prihode.”
Prvo, da bude upućen u znanje (o tom zanatu);
drugo, da ispunjava ono što mu je povjereno;
treće, da se lijepo odnosi prema onome ko ga je uposlio.
Zanimanje svake osobe je, s jedne strane, izvor njene materijalne zarade i sredstvo njene opskrbe i života, a s druge strane, kreator njene društvene ličnosti i moralnih osobina. Činjenica je da su zanimanja u pogledu čistoće i nečistoće i , u pogledu duhovne i društvene vrijednosti različita. Svako zanimanje iziskuje da čovjek uspostavi odnose s određenom skupinom i okiti se posebnim osobinama. Zato a zanimanje svake osobe ima dubok uticaj na njenu ličnost, i njene moralne osobine grade se u skladu sa zahtjevima tog zanimanja.
Onaj ko stiče opskrbu putem uzimanja mita i dodvoravanjem, posredstvom bluda i ostalih oblika nemorala, otvaranjem javnih kuća i svodništvom, kockanjem i zaradom iz kockarnica, ili prodajom alkohola i unesrećivanjem ljudi, onaj ko se izdržava zabranjenim poslovanjem ne samo da neće ostvariti čast, nego će ga njegovi niski i prizemni poslovi poniziti, urušiti njegovu ličnost i okovati ga ružnim osobinama.
Ramazan i ramazanski post su prilika da to shvati , ostavi takve poslove i svoju opskrbu obezbjedi halal poslom, pa makar mu on donosio i znatno manju materijalnu dobit.
Božiji Poslanik, s.a.v.a.: “Zaista Uzvišeni Allah voli zaposlena roba vjemika.”
EI-Hisal: “Uvijek kada bi Božiji Poslanik, s.a.v.a., pogledao u čovjeka i on bi mu se dopao, pitao bi: ‘Da li ima zanimanje?’ Ako bi odgovorili: ‘Nema zanimanja’, on bi rekao: ‘Izgubio je u mojim očima.’ Upitali bi: ‘Kako, Božiji Poslaniče?!’ On bi rekao:‘Kada vjemik nema zanimanja, on živi na račun svoje vjere.”
Ne zaboravimo, izgovaranje bismile na početku posla i na početku sura u značenju je traženja pomoći od Boga kao i u značenju počinjanja posla s imenom Božijim. Svaki posao započet bez bismile je kao vještački cvijet – bez mirisa i ploda.
U toku mjeseca ramazana posebno se moramo čuvati lijenosti, neprestanog gledanja na sat i čekanja iftara!
Imam Ali, mir s njim: “Lijenost je prepreka za uspjeh.” ;”Iz opuštenosti se rađa lijenost.”
Imam Sadik, mir s njim, obračajući se nekom od svoje djece: “Čuvaj se lijenosti i mrzovolje jer te to dvoje sprječava koristi i Dunjaluka i Ahireta.”
Poslanik, s.a.v.a.: “Niko neće pojesti bolju hranu od one koju zaradi svojim rukama. I Davud, a.s., jeo je od zarade svojih ruku.”; “Najbolja zarada je zarada radnika koji pošteno radi.”
Zar se ne treba iftariti najboljom hranom, nabavljenom najboljom i najčistijom zaradom?!
Poslanik, s.a.v.a.: “Najčistija zarada je zarada trgovaca koji kada pričaju – ne lažu, kada im se nešto povjeri – ne iznevjere, kada obećaju – ne prekrše, kada nešto kupuju – ne kude, kada prodaju – ne hvale, kada su dužni – ne odugovlače s povratom, kada im neko duguje – ne vrše pritisak.”
Kako najbolje uskladiti post i posao.
Podsjetimo se na Hazreti Fatimin tespih
Na pritužbe svome ocu Pejgamberu a.s. na neimaštinju, težak, obilan i naporan rad u porodici, Pejgamber je svojoj dragoj, vrijednoj i uzoritoj kćerki Fatimi rekao… “Neka ti je Allah, dž.š., stalno na umu, uvijek se boj Njega, uvijek budi u takvom takvaluku i u ibadetu Allahu, dž.š., a radi i kućne poslove! Kad kreneš u postelju, 33 puta prouči Subhanallah, 33 puta Elhamdulillah, i 34 puta Allahu ekber! Od toga ćeš imati više pomoći nego od ratnog zarobljenika(kao sluge).“ Fatima, r.a., je na to dodala:“Ja sam zadovoljna kada Allaha,dž.š., i Njegovoga Poslanika, s.a.v.s., učinim zadovoljnim.“
Pravilno odrediti prioritete obaveza!
Pred mjesec ramazan obaviti pripreme u obliku čišćenja i nabavki neophodnih potrepština.
Podjela obaveza i posla u porodici. ( Ko ima više vremena i više snage – više radi ).
Česta promjena aktivnosti.
Odgađanje svih poslova za vrijeme poslije Bajrama čije izvršenje nije neophodno
Ako smo poslodavac takođe odgoditi poslove čije neizvršavanje neće uticati na proces rada za vrijeme poslije Bajrama, i ako smo u mogućnosti, skratiti uposlenicima radno vrijeme
Ako smo uposlenik, organizovati posao na najbolji i najefikasniji način trudeći se da niko ne osjeti, pa čak i ne primijeti da smo postač.
Ako nam je to nemoguče zbog prirode posla, uzeti godišnji odmor tražeći razumijevanje poslodavca (ovaj mjesec ramazan se nikada neće ponoviti).
Ne koristiti bolovanje radi posta! (post je daleko od bolesti!)
Uskladiti fizičke i duhovne potreba. Ne opteretiti se količinom dobrovoljnih ibadeta koju fizički ne možemo izdržati.
Rasporediti dnevne obaveze na cijeli dan.
Dio iftara napraviti u jutarnjim satima.
Ne premoriti se pred iftar – osjetit ćemo neutoljivu žeđ zbog umra.
Koristiti nezaslađene čajeve (nane, kamilice, šipurka) i prirodne sokove kao redovne napitke.
Obezbjediti dovoljno sna i pravilno ga rasporediti.
Ne spavati dugo da bi nam dan brže prošao.
Jesti i piti dovoljno, raznovrsno i ne previše.
Jesti radi održavanja fizičke kondicije i funkcionalnosti organizma, a ne radi običaja i zadovoljstva.
Obavezno ustati na sehur i pojesti kompletan topli obrok (nije bez razloga termin jela u vrijeme izlaska i zalaska sunca).
Obavezno zaspati prije sehura (makar kratko vrijeme).
Ujutro ne spavati dugo.
Preko dana odspavati kratki okrepljujući san.
Ne preforsirati se na početku mjeseca ramazana.
Obradovati i bodriti druge raznim dobrim djelima.
Družiti se sa pozitivnim ličnostima, posebno vjernicima.
Sarajevo, juli 2013.