Riječ mubarek u Kur'anu
Riječ mubarek u Kur'anu

Riječ mubarek u Kur'anu

Autor: hfz. Mevludin Dizdarević


Kur'an je jedina knjiga koja je sačuvana od svake dvojbe. To je knjiga koja u sebi sabire i sukusira mudrost svih ranijih poslanika i svih ranijih objava. Kur'an je toliko savršen da nijedna riječ, nijedno slovo u njemu nije bez smisla, bez razloga. Nešto drugo je – da li mi taj razlog razumijemo i da li smo kadri da ga pojmimo svojim intelektualnim i naučnim kapacitetima i mogućnostima. Podsjećamo da je trebalo da prođu vjekovi da ajeti o dva mora koja se dodiruju ali se ne miješaju postanu malo jasniji. Zanimljivo je da Kur'an nekoliko važnih pojmova oslovljava terminom mubarek, što jamačno potcrtava njihov značaj i specifičnu težinu. Riječ mubarek, u svojoj osnovi, znači razvijanje, povećavanje, sreća, blagodat, blagostanje. Iz istog korijena je i riječ tebrik i tebareke. Prvo znači – dova za povećanje i sreću, a drugo je lijepo Allahovo ime, smatrati svetim, uzvišenim.[1] Imenovati nešto mubarekom znači posvjedočiti da se u tome nalazi Allahov blagoslov, da je to, Allahovom voljom, drugačije od ostalog. Mubarek je ono što sa malo daje puno. Ša'ravi kaže da je „bereket onda kada nam nešto daje više nego što očekujemo“.[2] Vidimo da riječ mubarek ima daleko šire značenje od riječi blagoslovljen/a, kako je najčešće prevodimo.

Šta, dakle, Allah imenuje mubarekom?

Drvo masline Allah, dž.š., imenuje mubarek drvetom. U Ajetu-nur Allah, dž.š., veli …koja se užiže blagoslovljenim drvetom maslinovim. (An-Nur, 35) O značaju masline kazuje podatak da se Allah, dž.š., kune maslinom: Tako mi smokve i masline i Sinajske gore i grada ovog bezbjednog. (At-Tin, 1-3) Čak je i Poslanik, a.s., preporučio upotrebu maslinovog ulja: „Jedite ulje i mažite se njime. Ono potiče od blagoslovljenog drveta.“ Stanovnici ostrva Krit su bili poznati po tome što konzumiraju dosta ulja. Zahvaljujući i tome procenat oboljelih od srčanih bolesti i raka na ovom ostrvu je najmanji u svijetu. Naučnici su utvrdili da se radi o tome što oni koriste uglavnom maslinovo ulje koje smanjuje holesterol u krvi ali samo onaj štetni dok na korisni holesterol ne utječe.[3]

Kabu je Allah učinio mubarekom. Prvi hram sagrađen za ljude jeste onaj u Bekki, blagoslovljen je on i putokaz svjetovima.[4]

Isau, a.s., dat je atribut mubarek: I učinio me je mubarekom gdje god bio. (Merjem, 31) Za Isa'a, a.s., Gejlani veli da je od njegova bereketa i „pojavljivanje ploda osušene palme njegovoj iskrenoj majci Merjem, alejhasselam, te izviranje vode ispod njega“[5] kada su je porođajni bolovi obuzeli.

Voda je u Allahovom govoru također mubarek: Mi s neba spuštamo blagoslovljenu vodu. (Kaf, 9) Sve što postoji nastalo je od vode i iz vode. Život bez vode nezamisliv je i nemoguć. Kada naučnici šalju sonde u kosmos da ispituju postojanje života na drugoj planeti jedini im je zadatak da otkriju ima li tragova vode, jer gdje ima vode ima i života.

Voda je Allahov dar nad darovima. Procjenjuje se da 70 posto planete pokriva voda. Međutim, u najvećoj mjeri radi se o vodi koja nije za piće. To je slana voda, neupotrebljiva kada je u tom stanju. Samo 5 posto ukupne količine vode na planeti je slatka i upotrebljiva voda. No, kada se u procesu kruženja vode ti ogromni okeani i mora isparavaju, oni u pari ne nose so i štetne materije već se voda vraća na zemlju u formi kiše koja je slatka, zdrava i korisna za život. Sve to dešava se mimo čovjeka i njegove volje. Čovjek ne zna kako da napravi vodu, on samo zna kako da je potroši i zagadi. Također milost Allahova je da voda pada svima i svi je mogu uhvatiti i naći koliko im je potrebno. „Voda predstavlja nafaku za čitav svijet – za vjernika i nevjernika, dobrog i griješnog.“[6] Bilo bi nam uistinu teško da je ljudima data vlast da raspolažu ovim darovima.

Kao što imućan svoju zahvalnost manifestuje davanjem, a siromašan strpljenjem, tako se i zahvalnost za vodu kao dar pokazuje brigom o svakoj kapi koja se potroši i sviješću o vodi kao Allahovom daru.

Za planinu Sinaj, gdje se Musa, a.s., susreo sa Svoriteljem svjetova i gdje je primio Tevrat kaže se da je mubarek: A kada dođe do vatre, neko ga zovnu s desne strane doline, iz stabla u blagoslovljenom kraju. (Al-Qasas, 30)

I za islamski pozdrav, kao univerzalni pozdrav svih Allahovih poslanika, kaže se da je mubarek: A kada ulazite u kuće vi ukućane pozdravite pozdravom od Allaha propisanim, blagoslovljenim i uljudnim. (An-Nur, 61)

Mubarek se kaže i za noć u kojoj je počelo objavljivanje Kur'ana: Mi smo počeli u blagoslovljenoj noći da je objavljujemo. (Ad-Duhan, 3). Povrh toga što je Noć Kadr blagoslovljena i sam Kur'an se na četiri mjesta imenuje istim terminom. A ova Knjiga, koju objavljujemo, blagoslovljena je.[7] Ova činjenica dovoljna je sama za sebe da potvrdi grandioznost Kur'ana i noći u kojoj je objavljen.

 

Izvor: Ramazanske blagodati i ibadeti, tekstovi bosanskih imama i alima, bosnamuslimmedia.files.wordpress.com, pdf. izdanje, str. 17-21.

[1] Teufik Muftić, Arapsko-srpsko-hrvatski rječnik, Sarajevo, 1984. str. 203.

[2] Muhammed M. Ša'ravi, Nafaka, izdavač, prevodilac, Sarajevo, 2007. str. 45.

[3] Hassan Šemsi Baša, Islamom i medicinom do zdravog života, El-Kelimeh, Novi Pazar, 2006. str. 33-37.

[4] Ali Imran, 135. Besim Korkut je ispravno riječ Bekka preveo kao Mekka, mada je Bekka dolina gdje se nalazi grad Mekka. Riječ je o tome da se ove riječi koriste kao sinonimi.

[5] Abdul Kadir Gejlani, Gunja 5, Kadirijsko-bedevijska tekija Čeljigovići, Sarajevo, 2004. str. 74.

[6] Nafaka, citirano djelo, str. 14.

[7] Al-An'am, 92. Sličan se ajet nalazi u istoj suri 155. ajet, u suri Sad, 29, te u suri Al-Anbija, 50: A i ovaj Kur'an je blagoslovljena pouka.