Učenje kroz iskustvo i igru 1. dio: Igra i tjelesni razvoj djeteta
Učenje kroz iskustvo i igru 1. dio: Igra i tjelesni razvoj djeteta

Učenje kroz iskustvo i igru 1. dio: Igra i tjelesni razvoj djeteta

Igra i  pravilan fizički i kognitivni razvoj
“Za igru se često tvrdi da je ona opuštanje od ozbiljna učenja. Ali za djecu je igra ozbiljno učenje. Upravo je igra najveći zadatak djetinjstva.“— Fred Rogers

Igra je osnovni oblik aktivnosti djeteta, kroz igru ono razvija tjelesne sposobnosti i motoričke vještine. Kroz igru djeca stječu različita tjelesna iskustva, a svaki oblik igre ima posebnu ulogu u razvoju motoričkih sposobnosti, tjelesne snage, koordinacije, ravnoteže i fine motorike. Djeca kroz igru uče kontrolirati svoje pokrete, razvijaju grubu i finu motoriku te stječu spretnost koja im pomaže u obavljanju svakodnevnih aktivnosti (Klarin, 2017).

Razvoj motoričkih sposobnosti u ranom djetinjstvu

Motoričke sposobnosti počinju se razvijati u najranijem periodu života, a najintenzivniji napredak događa se u prve tri godine. U tom razdoblju djeca usvajaju osnovne pokrete – hodanje, puzanje, hvatanje predmeta i jednostavne manipulacije rukama. Tjelesne aktivnosti u ovom periodu značajno potiču razvoj mozga jer su pokreti tijela povezani s kognitivnim funkcijama. Američka psihologinja Sally Goldberg naglašava da motorički razvoj i razvoj mozga nisu odvojeni, budući da mozak koordinira sve pokrete i pohranjuje iskustva koja su s njima povezana.

Razvoj grube motorike

Razvoj grube motorike podrazumijeva sticanje ravnoteže i jačanje velikih mišićnih skupina. Između druge i treće godine dijete prelazi od hodanja ka trčanju, skakanju na obje noge, poskakivanju na jednoj nozi, a koristi ruke za nove aktivnosti, poput bacanja i hvatanja loptica ili vožnje tricikla. Do pete i šeste godine dolazi do značajnog napretka u koordinaciji gornjeg i donjeg dijela tijela, što omogućuje razvoj složenijih motoričkih sposobnosti. Igra u ovom periodu

Fina motorika i svakodnevne vještine

Fina motorika je važna za svakodnevne aktivnosti i cjelokupan tjelesni razvoj djeteta. Djeca kroz igru uče pravilno držati pribor za jelo, oblačiti se, slagati kocke te koristiti škare, olovke ili kistove. Napredak fine motorike ogleda se i u djetetovoj brizi za vlastito tijelo te u razvoju crteža. Obično se fina motorika usavršava do osme godine života, u svojim djelima Klarin i Peteh ističu da raznovrsne aktivnosti – od didaktičkih igara do kreativnih zadataka i igara na otvorenom – značajno doprinose razvoju finih motoričkih sposobnosti.

Temeljne skupine pokreta

Prema stavu razvojnog psihologa RossaVaste, kod djece od dvije do sedam godina razlikuju se tri osnovne skupine pokreta:

  1. Pokreti kretanja – hodanje, trčanje, skakanje i penjanje.
  2. Pokreti baratanja predmetima – bacanje, hvatanje i udaranje.
  3. Pokreti održavanja ravnoteže – savijanje, istezanje, okretanje, njihanje, kotrljanje i hodanje po gredi.

Sve ove vještine predstavljaju osnovu za daljnji razvoj sportskih sposobnosti i životnih vještina.

Ključne motoričke sposobnosti

Motoričke sposobnosti obuhvataju:

  • Ravnotežu – omogućuje stabilno držanje tijela.
  • Koordinaciju – precizno i usklađeno izvođenje pokreta.
  • Snagu – razvija mišiće potrebne za pokretanje tijela ili predmeta.
  • Brzinu – omogućuje brzu reakciju.
  • Gipkost i preciznost – poboljšavaju kvalitetu pokreta.
  • Izdržljivost – omogućuje izvođenje aktivnosti duže vrijeme bez smanjenja intenziteta (Starc, 2004).

Motivacija i socijalni razvoj kroz igru

Igra ne samo da razvija motoričke sposobnosti, već i motivira djecu da se aktivno kreću i uključuju u sportske aktivnosti. Aktivnosti na otvorenom i grupne igre potiču razvoj motoričkih sposobnosti, jačaju samopouzdanje i potiču socijalnu interakciju među vršnjacima. Odrasli i vršnjaci imaju ključnu ulogu u podsticanju djece da se aktivno igraju i razvijaju svoje tjelesne sposobnosti (Starc 2004).

Zaključak: Igra kao temelj tjelesnog razvoja

Igra je od suštinske važnosti za cjelokupan tjelesni razvoj djeteta. Potiče kretanje, razvoj motoričkih sposobnosti, koncentracije, snalažljivosti i kreativnosti. Kroz igru djeca stječu iskustva, upoznaju svoje tijelo, uče samostalnosti i razvijaju svijest o vlastitim sposobnostima. Pravilno odabrane igre i aktivnosti pomažu djeci da se pripreme za intelektualne, emocionalne i socijalne izazove u budućnosti.

Tjelesni razvoj djeteta usko je povezan s igrom i aktivnim učešćem u različitim tjelesnim aktivnostima. Kroz grubu i finu motoriku, ravnotežu, koordinaciju i snagu, dijete stječe osnovne vještine koje su ključne za njegov cjelokupan razvoj. Učitelji, roditelji i svi koji učestvuju u odgoju djece trebaju prepoznati važnost igre kao sredstva za razvoj motoričkih, kognitivnih i socijalnih sposobnosti, čime se osigurava zdrav i uravnotežen rast i razvoj djeteta (Klarin, 2017; Starc 2004; Peteh, 2018).

Izvori:

Diplomski rad:
Paić, I. (2018). Razvoj motoričkih sposobnosti djece predškolske dobi (Diplomski rad, Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet, Odsjek za učiteljske studije). Sveučilište u Zagrebu.

Knjige i publikacije:
Goldberg, S. (2003). Razvojne igre za predškolsko dijete. Lekenik: Ostvarenje.

Starc, B., Surina, M., & Čular, G. (2004). Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi. Zagreb: Golden Marketing – Tehnička knjige.

Klarin, M. (2017). Psihologija dječje igre. Zadar: Sveučilište u Zadru.

Peteh, M. (2018). Radost igre i stvaranja. Zagreb: Alineja.

Vasta, R., Haith, M., & Miller, S. (1998). Dječja psihologija. Jastrebarsko: Naklada Slap.