Oni koji znaju neka se podsjete, oni koji ne znaju – neka nauče
Član 1.
U školu dođite bar 10 minuta prije početka časa. Tako ćete smireni i skoncetrisani ući na čas i iskoristiti svih datih 45 minuta. Možda vam se čini nevjerovatnim ALI TO JE ZAISTA KORISNO.
Član 2.
Kao i u svemu ostalom, i za vrijeme časa najvažnije je da poštujete SEBE. Zahtevajte da svi ćute i slušaju kada vi govorite. To je minimum uvažavanja koje dugujete sebi i drugima.
Član 3.
Dozvoljeno je da u velikim količinama upotrebljavate riječi: MOLIM, HVALA, IZVOLI, IZVINI. U kombinaciji sa ljubaznim osmjehom pred vama su neograničene mogućnosti. Probajte! Uspjeh je zagarantovan.
Član 4.
I kada ste zamišljeni ili zabrinuti, ne zaboravite da odraslima i svojim drugovima uputite pozdrav – njih će obradovati, a vas neće oštetiti.
Član 5.
Na času isključite mobilni telefon. On je vaša privatna stvar, a svoju privatnost treba zadržati za sebe i njome ne ugrožavati druge. TVOJE ne može biti važnije od NAŠEG.
Član 6.
Školska imovina koristi svima. Ne iskazujte svoje nezadovoljstvo na njoj. Nemojte biti jači od onoga što ne može da se brani. Ako napravite štetu vaši roditelji će morati da je plate. Od takve štete nemate koristi.
Član 7.
Iznenadite svoje drugove i svaki nesporazum riješite tako što ćete PRVI pružiti ruku pomirenja. VOLITE TO ŠTO SMO RAZLIČITI. Bilo bi dosadno da smo svi isto pametni i isto lijepi. Budite originalni ali ne na račun onog pored sebe.
Član 8.
Iskažite svoje mišljenje ili nezadovoljstvo jasno i glasno, ali ne PROSTAČKIM, već BIRANIM, ULJUDNIM riječima. Tako ćete jednostavno riješiti svaki nesporazum i sa nastavnikom i sa drugovima.
Član 9.
Prije nego što nekome stavite primjedbu, preispitajte sebe. I vi sigurno imate mane koje možda ne primjećujete. Otklonite prvo SVOJE nedostatke pa ONDA kritikujte DRUGE.
Član 10.
Donošenje kompletnog pribora za rad je preduslov da se na času osjećate sigurno i opušteno.
Član 11.
Šaputanje drugu je samo prividno znak dobrog drugarstva. U stvarnosti to je potcenjivanje njegovih sposobnosti da nauči, pothranjivanje njegove lijenosti i nemara i omalovažavanje sopstvenog truda.
Član 12.
Pričanje sa ustima punim hrane, mljackanje u toku razgovora, jednako je pričanju sa žvakačom gumom u ustima. Nepristojno je, jedno i drugo.
Član 13.
Budite pažljivi i nježni prema najmladim učenicima u školi. Oni jedino od vas mogu da nauče kako treba da se ponašaju. Ako su VAS maltretirali dok ste bili najmlađi, budite PRVI koji će to promjeniti i učinite suprotno.
Član 14.
ZAHTJEVAJTE od svih bezuslovno, GLASNO I JASNO – i odraslih i vaših vršnjaka – da pušenjem, opijanjem i drogiranjem ne ugrožavanju vaše zdravlje, ako su već odlučili da ugroze svoje. To je NJIHOV izbor, ukažite im da je pogrešan.
Bićete im bolji drug nego oni koji su ih na to nagovorili. NIKO NEMA PRAVA DA UGROŽAVA VAS. Rješavanje sukoba fizičkim obračunavanjem karakteristika je nemoćnih i primitivnih ljudi. To sigurno niste vi!
Član 15.
Ulazak u službene prostorije škole biće jednostavniji ako uljudno pokucate na vrata. U tom slučaju dobit ćete sigurno ljubazan odgovor.
Član 16.
Bježanje sa časova samo prividno rješava problem koji u stvari postaje veći. Na vrijeme završavajte svoje obaveze, a ako to niste učinili, budite dovoljno hrabri i suočite se sa problemom. Shvatit ćete da on i nije tako velik kako vam se čini.
Član 17.
Donošenje u školu predmeta koji druge mogu da povrijede može da vas postavi TRAJNO U CENTAR PAŽNJE KAKVU NISTE HTJELI. Mislite na vrijeme i ostavite takve predmete kod kuće.
Član 18.
Omogućite dežurnom učeniku da mirno radi svoj posao. Ako pogriješi, samo će on biti kriv, a ne oni koji su ga ometali.
Član 19.
Boravak u urednom i čistom okruženju svakome više prija. Učionica i dvorište biće onakvi kakvim ih vi stvorite. Zato ne bacajte smeće oko sebe, NE OSTAVLJAJTE TAKVE TRAGOVE ZA SOBOM! NAĆI ĆEMO VAS I BEZ NJIH!
Član 20.
Odjeća koju nosite jasno govori o vašoj ličnosti. Ona odražava ukus i stil svake osobe koji mora biti poštovan. Odjeća u kojoj dolazite u školu treba da bude pristojna, uredna, u vašem stilu, ALI I PRAKTIČNA ZA RAD.
Član 21.
Pretpostavlja se da je namjena WC prostorija svima poznata. Nemojte širiti broj poslova koji se tamo mogu obaviti a nije ni naročito ugodno da se u njemu duže zadržavate. Ono što se tu dešava ne predviđa publiku. BUDITE U WC-u SAMI, PRISTOJNIJE JE.
Član 22.
Poštovanje odraslih, čak i kada nisu sasvim po vašem ukusu, može se iskazati na bezbroj načina. Ustupanjem mjesta, jasno izgovorenim pozdravom, propuštanju pri prolaženju kroz vrata. Podrazumijeva se da se to nauči u najranijem djetinjstvu u porodici. Škola je pravo mjesto da se naučeno i pokaže.
Član 23.
Čekanje u redu ispred škole prije početka nastave ponekad je dosadno i možda izgleda nevažno. Dosada može da se prekrati razgovorom. VAŽNO JESTE, jer stajanje u pristojnom redu govori o VAŠOJ ZRELOSTI I OZBILJNOJ NAMJERI DA U ŠKOLI DOBIJETE ONO PO ŠTA STE DOŠLI – A TO JE VAŠE NAJOSNOVNIJE OBRAZOVANJE.
Član 24.
Na svijetu niko nije savršen. Zato niko nema pravo da traži od vas da budete savršeni, ali ne tražite to ni vi od svojih nastavnika i roditelja. Dovoljno je da se potrudite da budete bolji od njih. U STVARI, ONI TO I ŽELE, ALI NEĆE DA VAM PRIZNAJU.
Član 25.
Neodgovarajuće ponašanje u školi može biti i kažnjeno. Načini kažnjavanja zapisani su u strogim pravilnicima koje bolje razumiju odrasli. KADA OSJETIMO KAKO JE LAKO PONAŠATI SE PRISTOJNO, ZAKONI I KAZNE ODRASLIH BIT ĆE NAM SUVIŠNI.
Član 26.
Pridržavajući se ovih pravila zaključit ćemo da nije tačno da “nije teško biti fin”. Teško je, a nije ni naročito zabavno. Ali jedno je sigurno:
VEOMA JE UGODNO I PRIJATNO I DOPRINOSI DA O SEBI MISLIMO KAO ISTINSKI CIVILIZOVANIM BIĆIMA.
Pripremila: Sabina Čustović
Izvor: pcskolarac-novosti.blogspot.ba