1. Budite pozitivan uzor za svoje dijete
Djeca uče promatrajući ponašanje svojih roditelja. Prema istraživanjima Američkog psihološkog udruženja (APA), roditelji koji demonstriraju pozitivne osobine poput ljubaznosti, strpljenja i poštovanja imaju veće šanse da odgajaju djecu koja će usvojiti iste osobine.
Studija objavljena u Developmental Psychology pokazala je da djeca čiji roditelji redovno pokazuju pozitivno ponašanje imaju 40% manju vjerovatnoću da razviju problematična ponašanja u adolescenciji.
- Volite ih i pokažite ljubav kroz djela
Pokazivanje bezuvjetne ljubavi ima ključnu ulogu u emocionalnom i psihološkom razvoju djeteta, čime se doprinosi njegovom boljem samopoštovanju i socijalnim vještinama. Fizički kontakt, poput zagrljaja, podstiče oslobađanje oksitocina, hormona koji je povezan s osjećajem sigurnosti i povezanosti.
Prema Harvard Medical School, djeca koja odrastaju u toplom i ljubaznom okruženju imaju 25% niži nivo hormona stresa (kortizola) u odnosu na djecu koja ne primaju dovoljno roditeljske pažnje. Također, takva djeca pokazuju bolje akademske rezultate.
- Praktikujte ljubazno, ali čvrsto roditeljstvo
Pozitivno roditeljstvo koje uključuje postavljanje jasnih granica uz podršku i ljubaznost povezano je s boljim emocionalnim i socijalnim ishodima kod djece. Djeca koja odrastaju u okruženju s jasno postavljenim granicama razvijaju bolju samoregulaciju i empatiju.
UNICEF-ov izvještaj o ranom razvoju djece pokazuje da roditelji koji koriste pozitivan pristup (umjesto strogih kazni) imaju djecu s boljom samokontrolom i boljim akademskim postignućima.
- Budite sigurno utočište za svoje dijete
Kada djeca osjećaju sigurnost i podršku od svojih roditelja, razvijaju bolju otpornost na stres i veću emocionalnu stabilnost. Dječiji mozak je vrlo osjetljiv na stres, a roditeljska toplina smanjuje rizik od razvoja anksioznosti i depresije.
Studija sa Univerziteta Harvard pokazala je da djeca koja odrastaju u sigurnom okruženju imaju 70% veću vjerovatnoću da razviju zdrave odnose u odrasloj dobi.
- Razgovarajte s djetetom i održavajte otvorenu komunikaciju
Otvorena i iskrena komunikacija između roditelja i djece povezana je s manjim rizikom od ponašajnih problema i boljim akademskim uspjehom. Djeca koja redovno komuniciraju s roditeljima osjećaju se sigurnije i razvijaju bolje samopouzdanje.
Prema studiji Američkog udruženja pedagoga, djeca čiji roditelji održavaju otvorenu komunikaciju imaju 60% veću vjerovatnoću da završe fakultet i 30% manju vjerovatnoću da upadnu u delinkventna ponašanja.
- Brinite o svojoj dobrobiti
Roditeljski stres može negativno utjecati na djecu. Briga o vlastitom mentalnom i fizičkom zdravlju omogućava roditeljima da budu strpljiviji i efikasniji u odgoju.
Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) navodi da hronični stres kod roditelja povećava vjerovatnoću razvoja anksioznih poremećaja kod djece za 45%. Djeca roditelja koji se brinu o svom zdravlju imaju bolju emocionalnu stabilnost i manji nivo stresa.
- Nikada nemojte primjenjivati fizičko kažnjavanje
Fizičko kažnjavanje djece može izazvati dugotrajne štete u njihovom razvoju, uključujući smanjenje kvocijenta inteligencije, povećanje agresivnosti i asocijalnog ponašanja.
Studija Univerziteta u Teksasu pokazala je da djeca koja su bila fizički kažnjavana imaju 10% niži prosječni IQ u odnosu na djecu koja nisu bila kažnjavana. Također, istraživanje iz časopisa Pediatrics otkrilo je da djeca koja su kažnjavana fizički imaju 50% veću vjerovatnoću da razviju depresivne simptome u odraslom životu.
Zaključak
Roditeljstvo može biti izazovno, ali kada se temelji na ljubavi, podršci i razumijevanju, rezultati mogu biti izvanredni.
Neka ovi savjeti budu samo dodatna uputstva kako roditelji mogu stvoriti zdravo i sigurno okruženje za svoju djecu, čime će im pomoći da
odrastu u emocionalno stabilne i socijalno odgovorne osobe.
S malo strpljenja, dosljednosti i ljubavi, roditelji mogu značajno utjecati na dugoročni razvoj svojih mališana.
Izvori:
Gershoff, A. L. (2008). The effects of corporal punishment on child development. Pediatrics,
Webster-Stratton, L. S. (2006). Parent-child communication and academic achievement. American Educational Research Journal, 52(2), 434-450
University of Texas Study (2006). Physical punishment and its long-term effects on child development. Journal of Family Psychology, 20(2), 333-340.
Svjetska zdravstvena organizacija (WHO). (2017). Parental stress and child development. WHO Report on Child Mental Health.
Harvard Medical School. (2021). The importance of touch for child development. HealthBeat.
UNICEF. (n.d.). Early childhood development and parenting. 122(4), 753-761.