MAŠTA  NA DJELU: PRETVORITE SVAKODNEVNE PREDMETE U NAJBOLJE EDUKATIVNE IGRAČKE
MAŠTA NA DJELU: PRETVORITE SVAKODNEVNE PREDMETE U NAJBOLJE EDUKATIVNE IGRAČKE

MAŠTA NA DJELU: PRETVORITE SVAKODNEVNE PREDMETE U NAJBOLJE EDUKATIVNE IGRAČKE

Iako komercijalne igračke često nude zabavu i edukaciju, možda sve što vam treba za stimulisanje kreativnosti i razvoja vašeg djeteta možete pronaći u vlastitom domu. Ovdje su neki od svakodnevnih predmeta koji mogu podstaći maštu, motoriku i druge sposobnosti vašeg djeteta, a sve to bez potrebe za velikim troškovima.

  • Metalne i drvene činije s kašičicama

Metalne ili drvene činije i kašičice nisu samo kuhinjski pribor – one su pravi mali bubnjevi za vašu djecu! Ovi predmeti mogu se pretvoriti u improvizovane instrumente, što pomaže u razvoju ritmičkih vještina i koordinacije pokreta. Osim što razvijaju motoriku, igra s ovakvim predmetima omogućava djeci da se povežu s okolnim svijetom, učeći ih o svakodnevnim predmetima. Montessori pristup naglašava važnost “učenja kroz djelovanje”, a ovi predmeti savršeno odražavaju ovu filozofiju (Montessori, 1967).

  • Jastuci, deke i pokrivači

Jastuci, deke i posteljina možda izgledaju kao obični predmeti, ali za djecu mogu postati nevjerovatno zabavni alati! Kroz igre poput pravljenja tunela, šatora ili prepreka, djeca razvijaju motoričke sposobnosti, ravnotežu i prostornu orijentaciju. Možete montirati improvizovane šatore i igrati se skrivača ili skakati po jastucima. Montessori pedagogija naglašava upotrebu prirodnih materijala, kao što su tkanine, jer oni djeci pomažu da se povežu sa vlastitim okruženjem i razvijaju svoju kreativnost kroz spontanu igru (Montessori, 1967).

  • Rolne od toalet papira i ubrusa

Zamislite koliko zabave možete dobiti od običnih rola toalet papira! Ove svestrane rolnice mogu postati automobili, teleskopi, maske ili čak kuće za lutke. Kreativna igra s ovim jednostavnim predmetima pomaže djeci u razvoju fine motorike i koordinacije. Uz nekoliko dodataka poput vunice, perlica i boja, djeca mogu stvarati nevjerovatne likove i oblike. Ovaj način igre u potpunosti se slaže s Montessori pristupom, jer djeca kroz nju uče manipulirati objektima i stvarati nešto novo (Montessori, 1967; Piaget, 1976).

  • Selotejp i papirna traka

Iako se možda ne čine kao značajni materijali, selotejp i papirna traka mogu biti izuzetno korisni u dječjoj igri! Djeca obožavaju lijepljenje i odljepljivanje trake, što pomaže u razvoju taktilnih vještina, preciznosti i strpljenja. Trakom možete označiti staze za skakanje, praviti geometrijske oblike na podu ili zidovima ili čak kreirati lavirinte i poligone. Montessori metoda ističe važnost igre sa jednostavnim materijalima, jer djeca kroz takve aktivnosti razvijaju koncentraciju i samostalnost (Montessori, 1967).

  • Plastične flaše – više od običnih bočica

Plastične flaše nisu samo za vodu! Kroz kreativnu upotrebu flaša, djeca mogu praviti senzorne bočice, prskalice, kotrljati boce ili čak koristiti flaše za igre poput kuglanja. Senzorne bočice, koje možete napuniti šljokicama, perlicama ili sitnim predmetima, pomažu djeci u razvoju koncentracije, motorike i senzorne percepcije. Vygotsky je naglašavao važnost svakodnevnih predmeta u igri, jer djeca kroz njih uče istražujući i igrajući se (Vygotsky, 1978).

  • Kartonske kutije – maštoviti graditelji

Kartonske kutije su jedan od najjednostavnijih, a ujedno i najuzbudljivijih materijala za igru. Nema potrebe za kupovinom skupih igračaka kada imate kutije svih veličina! Veće kutije mogu postati kuće, rakete ili automobili, dok manje kutije mogu poslužiti kao sortirnice za igračke ili čak temelji za izgradnju kula. Ova vrsta igre pomaže djeci da razvijaju prostorne vještine i kreativno razmišljanje. Montessori filozofija također ističe važnost ove vrste igre, jer djeca kroz nju uče osnovne geometrijske oblike i razvijaju svoju kreativnost (Montessori, 1967).

  • Senzorne kutije – istraživanje kroz dodir

Osim kartonskih kutija, djeca mogu uživati u igri sa senzornim kutijama koje možete napuniti rižom, lećom, tjesteninom ili pijeskom. Ove kutije omogućavaju razvoj osjetilnih vještina, koordinacije oko-ruka i finih motoričkih sposobnosti. Dodavanje malih predmeta poput igračaka, oblutaka ili perlica dodatno stimulira djetetovu znatiželju i kreativnost.

  • Stare novine i časopisi – kroz papir do mašte

Iskoristite stare novine i časopise za izradu kolaža, papirnih lutaka ili origamija. Djeca kroz ovakve aktivnosti razvijaju strpljenje, preciznost i osjećaj za oblikovanje. Kroz izrezivanje i slaganje različitih oblika podstiče se razvoj fine motorike i maštovitog izražavanja.

  • Ogledala u igri – istraživanje refleksije

Postavljanje ogledala u prostor za igru može pomoći djeci da istraže vlastite pokrete, izraze lica i razumiju koncept refleksije. Ova metoda se često koristi u Montessori pedagogiji kako bi se potaknulo samoproučavanje i senzorna percepcija kod djece.

  • Prazne tegle i kutije – sitni predmeti, veliki značaj

Osim kartonskih kutija, možete koristiti i plastične ili staklene tegle kao posude za sortiranje malih predmeta, pravljenje zvečke ili čak mini vrtova u tegli. Ova vrsta igre potiče razvoj logičkog razmišljanja i fine motorike.

  • Savjet za roditelje

Kada odlučite koristiti ove predmete za igru, pobrinite se da su sigurni – bez oštrih rubova ili malih dijelova koji mogu predstavljati opasnost. Pružite djetetu priliku da samo stvori igračku ili da bude aktivni sudionik u igri, jer će to pomoći u razvoju njegove kreativnosti, motorike i samostalnosti. Kroz zajedničku igru djeca ne samo da uče, već i jačaju emocionalnu povezanost s roditeljima.

  • Zaključak

Korištenje običnih predmeta iz domaćinstva nije samo ekonomski isplativo, već i fantastičan način za razvoj vašeg djeteta. Igra sa svakodnevnim predmetima omogućava djeci da istražuju, eksperimentišu i razvijaju važne vještine, a sve to u sigurnom i podsticajnom okruženju. Montessori metoda pokazuje da djeca najbolje uče kroz interakciju s prirodnim materijalima i svakodnevnim objektima, jer takve igre razvijaju njihove kreativne sposobnosti, koncentraciju i samostalnost. Pretvorite obične trenutke u priliku za igru i učenje!

Izvori
• Montessori, M. (1967). Upijajući um. Izdavač: Miba Books, 2016.
• Piaget, J. (1976). Psihologija djeteta. Izdavač: Nolit, 2022.
• Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.