hfz. Halid Hadžimulić
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا
Mi smo odlikovali sinove Ademove (tj. ljude): dali smo im da putuju kopnom i morem, opskrbili smo ih ukusnim jelima i dali im velike prednosti nad mnogim ostalim stvorenjima. (Kur'an, Isra:70.)
Pohlepa je jedno ružno svojstvo koje kao zaraza obuhvata ljudska srca, dok ih ne učini potpuno bezosjećajnim, tako da ne vide i ne znaju za nevolje drugih ljudi oko sebe. Ova hikaja o pohlepi nalazi se u trećem svesku „Mesnevije“.
Naslov joj je:
Jedan čovjek moli Musa pejgambera da mu otkrije tajnu govora životinja
Kako životinje između sebe razgovaraju i kako se sporazumijevaju. Ova hikaja ima preko stotinu bejtova i devet odlomaka.
Na početku, u prvom bejtu prvog odlomka, hazreti Mevlana započinje hikaju ovim riječima:
1. bejt
Jedan mlad radoznao čovjek moli Musa pejgambera pa mu kaže:
– Ja Musa! Nauči me da razumijem govor životinja!
2. bejt
– Kad bih razumio govor životinja, ja bih mogao ibret uzeti (pouku crpiti iz toga),
i mnogo koristi dini-islamu učiniti! – kaže ovaj mladić.
3. bejt
– Jer jezik ljudi uvijek se kreće u jednom te istom krugu.
Uvijek se govori samo o nafaki; o hljebu, jelu i piću!
4. bejt
– A životinje imaju druge brige i probleme!
Kod njih je drugačiji raspored vremena, drugi poslovi!
Tako kaže ovaj mladić, obrazlažući svoju molbu. Vukla ga je radoznalost, da tu tajnu sazna i otkrije.
5. bejt
Musa mu reče: – Prođi se te lude želje!
– Jer ta želja nosi u sebi puno opasnosti za tebe!
6. bejt
– Ibret i hikmet (spoznaju i mudrost) traži od Allaha, dž.š.!
A ne iz knjiga, iz riječi, iz slova i iz usta drugih! (Iz glasova sa jezika!)
Tako sjetuje Musa, alejhisselam, ovog mladića. Ali on je uporan nemiran i radoznao!
7. bejt
a) Ali ovaj čovjek postade još zagrijaniji (za otkrićem te tajne),
baš zato što ga je Musa, a.s., od toga odvraćao!
Pa kaže hazreti Mevlana, dajući nam pouku:
b) U čovjeku, kad mu se nešto uskraćuje i zabranjuje,
još više raste želja i pohlepa za tim!
(Da to dobije i ostvari! Da nešto sazna i otkrije).
8. bejt
Ovaj naivni čovjek, ne mogavši odoljeti svojoj želji, opet se obraća Musa pejgamberu, pa mu kaže:
– O Musa! Kad je tvoje svjetlo zasjalo na zemlji,
svaka stvar koja je nešto značila još više je dobila na svojoj vrijednosti!
9. bejt
– Mene siromaha mahrum učiniti (lišiti me ove moje želje, ovog mog murada),
to nije lajik i ne bi dolikovalo tvojoj dobroti – o ti plemeniti i darežljivi čovječe!
Kaže ovaj mladić Musa, alejhisselamu.
10. bejt
– Ti si Allahov zastupnik na zemlji, pejgamber ovog vremena!
Ako mene odbiješ i uskratiš mi ovu želju, mogao bi se kajati!
11. bejt
Musa reče, obraćajući se u dovi Allahu, dž.š.:
– Ja Rabbi! Ovaj naivni čovjek ne zna kako stvari stoje!
On, kao da je igračka u rukama satane!
(Šejtan hoće s njim da se poigra i da ga izigra!)
12. bejt
– Ako ga naučim (jeziku životinja), on će biti na gubitku!
Ako ga ne naučim, u njegovo će srce unići zlo i mržnja!
(Otići će na krivi put.)
13. bejt
Đenabi Hakk (Allah, dž.š.) odgovara Musau:
– O ti, Musa! Nauči ga malo! (Pokaži mu to otkrij mu tu tajnu!)
Jer ja iz svoje dobrote i plemenitosti ne mogu odbiti dovu onoga ko Me moli i ko od Mene nešto traži.
14. bejt
– Ja Rabbi, reče Musa, on će se na koncu pokajati (što je to želio);
Pa će (od žalosti i gnjeva) odjeću sa sebe derati, ruke lomiti i plakati.
Pošto je napravio uvod u ovu hikaju, Hazreti Mevlana prelazi u nasihat pa nam u nekoliko bejtova daje ove savjete:
15. bejt
Nema svak’ snage ni sposobnosti da nešto postigne i ostvari. (Nije to svakom dato!)
Slabost i ovisnost o jednoj višoj sili, a onda nada i pouzdanje u Allaha, dž.š., to je kapital pobožnih ljudi!
16. bejt
Iz tog razloga siromaštvo (tj. skromnost, poniznost i priznanje ovisnosti o Svevišnjem) – to je vječni ponos pobožnih;
jer putem pobožnosti jača duhovna snaga robova koji su odani Allahu, dž.š. (Oni tako dolaze do svoga cilja do svoga murada).
17. bejt
– Bogataš se ne rastavlja od svog imetka (zato nije omiljen kod velikih ljudi, kod duhovnih velikana – evlija).
– Jer pod uticajem bogatstva on se osili i nema sabura da trpi belaje.
18. bejt
– Za čovjeka je sigurnost i zaštita – u skromnosti i poniznosti;
jer je nefs pun pohlepe i briga!
Komentar:
Da bi se čovjek oslobodio pohlepe lijek je siromaštvo. (To jest, umjerenost, odricanje i obuzdavanje nefsa, uskraćivanje samom sebi suvišnih želja i prohtjeva).
A da bi odbacio brige lijek je skromnost i poniznost.
Imetak i bogatstvo opterete čovjeka brigama.
19. bejt
Brige nas obuzimaju zbog suvišnih želja i prohtijeva, zbog pohlepe za imetkom.
A šejtanu je adet i zanat da nas hvata i lovi na tu udicu!
20. bejt
Onome ko jede zemlju želja je zemlja! (On žudi za materijom.)
Taj jadnik neće osjetiti đulbešećera!
Izvor: ŠEBI ARUS, godišnjak Tarikatskog centra, Tarikatski centar Sarajevo, Sarajevo, 1985., str. 14-21.