Ponekad djeca imaju poteškoće s pisanjem domaće zadaće i učenjem. Nekad učenje može biti pravo mučenje. Nisi motiviran/a, ne možeš ništa zapamtiti, gradivo je nerazumljivo i/ili dosadno… Nešto je važnije od pisanja domaće zadaće koju često pišeš jako dugo. Ipak, nemoj se obeshrabriti jer postoje načini da si pomogneš i napokon počneš smisleno učiti!
Evo nekoliko ideja kako da to postigneš:
Prvo trebaš donijeti odluku da li ćeš učiti odmah nakon škole ili ćeš se prvo odmoriti, a zatim prije nego što se baciš na posao moraš naći adekvatan prostor za učenje, što znači da:
– prostorija mora biti dobro osvijetljena, prozračena, zaštićena od buke (ugasi radio, televiziju, play-station…)
– trebaš maknuti nepotrebne stvari sa radnog stola jer odvlače pažnju
– ako sobu dijeliš s braćom/sestrama ili nemaš neki svoj kutak za učenje možeš otići u knjižnicu (svaka gradska knjižnica ima čitaonicu ili neku drugu prostoriju pogodnu za učenje)
Ako si kampanjac vjerojatno se nagomilalo gradivo koje moraš naučiti za test ili ispitivanje. Nemoj paničariti već procjeni težinu i količinu gradiva (broj poglavlja tj. lekcija). To se zove uvid u gradivo na temelju kojeg procjenjuješ koliko ti je vremena otprilike potrebno za učenje.
Na temelju uvida napravi program (sadržaj koji se uči) i plan (koliko vremena se uči) učenja.
– npr. povijest se uči 3 dana (napravi plan – koje lekcije učiš u petak koje u subotu, a koje u nedjelju)
– u program uključi radne navike – navika mjesta i vremena (npr. uči se od 15-17 u svojoj sobi)
– važno je otkriti kada najbolje pamtiš, jer nismo svi efikasni u isto doba dana (nekima mozak bolje funkcionira ujutro, nekima popodne, nekima po noći)
Postoji nekoliko načina učenja pa trebaš otkriti koji način tebi najviše odgovara. Postoji učenje čitanjem (u sebi ili na glas) i učenje slušanjem (snimiš sam sebe kako govoriš o nekom gradivu ili učiš u paru/grupi pa ti netko prepričava gradivo).
Učenje čitanjem može se kombinirati sa:
podcrtavanjem
– tekst je bolje istaknut
– dvostruko si zaokupljeni (čitanje i podcrtavanje)
– bolje pamtiš smisao gradiva
– nije preporučljivo koristiti ga dok prvi put čitaš gradivo jer tada još ne znaš što je bitno, a što nije
pisanjem bilješki
– radeći bilješke svojim riječima objašnjavaš gradivo
– poboljšavaš pamćenje
– na kraju ponavljaš iz vlastitih bilježaka, a ne iz knjige ili tuđe bilježnice
izradom pitanja
– pišeš pitanja za koja pretpostavljaš da bi mogla biti u testu (po važnosti gradiva) i na njih odgovaraš
Moraš znati da je djelotvorno učenje učenje s ponavljanjem gradiva. Zašto je ponavljanje gradiva važno? Zato što:
– osigurava trajnost zapamćenog gradiva i otežava njegovo zaboravljanje
– potrebno je češće ponavljati u početku učenja jer je tada pamćenje slabije
– najbolje je ponavljati na glas, svojim riječima, postavljajući si pitanja i odgovarajući na njih
Učenje upošljava puno moždanih funkcija pa možeš očekivati umor uzrokovan učenjem.
Uzrok umora može biti nepravilno učenje:
– kampanjsko učenje (nema vremena za odmor jer se u kratkom vremenu mora puno naučiti)
– nepostojanje programa i plana (nije određeno koji dio gradiva se uči, u koje doba dana i gdje)
– u planu nije predviđeno vrijeme za odmor
Uzrok može biti i dosada zbog nezainteresiranosti za gradivo. Iako zvuči kao nemoguća misija, bit će ti lakše učiti ako se zainteresiraš za gradivo. Ništa nećeš postići kukanjem kako je gradivo dosadno i teško. Što se prije uhvatiš posla i motiviraš se za učenje to će ti ostati više slobodnog vremena.
Na kraju ti želimo puno uspjeha u učenju i ne zaboravi
- Budi uporan/a
- Ohrabri se
- Drži se plana i programa (trudi se naučiti gradivo predviđeno za taj dan)
- Pohvali se i nagradi svaki put kad naučiš planirano
Autor: Mirna Lokas, prof. socijalni pedagog
Izvor: www.poliklinika-djeca.hr