Pitanja opće kulture su značajna za društvo. Opća kultura je upravo ovo o čemu mi razgovaramo, znači sve ono što sačinjava život neke zajednice.
Vidite, mi smo jedna velika zajednica, društvo od blizu šezdeset miliona ljudi i od tih šezdeset miliona određeni broj je u postupku odgajanja.
Neki su opet prošli fazu odgoja i ušli su na tržište života. Svi oni neprekidno imaju potrebu da im se udahnjuje ispravno mišljenje, ispravna kultura i ispravan moral. I naravno, kada ovdje kažemo kultura, onda su neka područja kulture predmet našeg posebnog zanimanja, poput morala. I moral je dio kulture.
Zamislite, kada kažemo kultura, nacionalne tradicije su također dio kulture koju sada imamo u vidu. Sada, zamislite da ljudima udahnjujemo nacionalne tradicije, historijske tradicije i geografske tradicije, to su stvari čije postojanje ili nepostojanje nije od presudnog značaja, a osim toga prisutne su u onoj mjeri u kojoj je to neophodno.
Također postoje neki koje ne zanimaju religija, vjerovanje i islamske vrijednosti, ali se oni svojski trude u obavljanju tih poslova. Ono što ja trenutno u kategoriji kulture imam u vidu jeste moral, kako pojedinačni, tako i društveni, društveni moral I moral života.
Vi sada primjećujete da su u području privrednih pitanja sve teškoće zemlje svedene na njih i ko god spomene teškoće zemlje, odmah se usredsrijedi na privredna pitanja i odatle navodi nekoliko primjera koji mu padaju na um.
Privredna pitanja se, također, svode na dvije stvari, jedna je prihod, a druga je potrošnja. Da nam je prihod veći, a potrošnja manja, sve bi privredne teškoće bile riješene. Veći prihod, a manja potrošnja – pitanje je koje je u izravnoj vezi sa općom kulturom.
Ako vi želite da prihodi zemlje budu veći, onda trebate razvijati duh borbe za kvalitet i pouzdanost u poslu. Zašto mi vidimo da je i dan-danas iranski proizvod u mnogim primjerima slabijeg kvaliteta od sličnog stranog proizvoda, iako se iranski proizvod toliko naglašava, iako se sada toliko naglašava izvoz, i pored tolikog naglašavanja, koje je i od početka Revolucije bilo glavno usmjerenje?
Zašto mora biti ovako? Da li je to stoga što su njihove mašine modernije?
Ne prihvatam da je uvijek tako, više je usljed toga što ne postoji savjesnost u radu. Onaj obućar koji koncem šiva obuću može to čvršće ili labavije zašiti. To će ishoditi dvije vrste proizvoda. Vidjeli smo one stare obućare koji su navoštavali konac.
Obućar može ovaj konac dva puta navoštiti, a može i dva puta manje staviti voska. To će dovesti do razlike u kvalitetu rada. Kada ova cipela ode u inozemstvo i neko je kupi, od kvaliteta rada, tj. kakvoće proizvoda zavisi da li će kupac i drugi put doći po nju ili će reći: “Ne gospodine iransku robu! Ne samo cipele, nego više ni čarape, ni njihovu jaknu ne kupujem!”
Pogledajte koliki uticaj to ostavlja. Savjesnost u poslu, kvalitet i pouzdanost, dosljednost u poslu i tretiranje rada kao ibadeta – veoma su važni.
Izvor: Sejjid Ali Hamenei, Temelji islamske kulture, sv.1, s perzijskog preveo Sabahuin Šarić, fondacija Mulla Sadra u BiH, Sarajevo 2014.