Autor: Mustafa Spahić
Odgoj djece u duhu islama je fundamentalno pitanje: roditelja, porodice, rodbine, džemata i ummeta islama. Jedna od bitnih funkcija Muhammeda, a.s., je da bude vjerski i moralni uzor ljudskom rodu do Sudnjeg dana:
Jer ti si, zaista, najljepše ćudi. (El-Kalem, 4).
To i Poslanik potvrđuje sljedećim hadisom: „Uistinu sam poslan da usavršim moral kod ljudi.“ O svome odgoju Vjerovjesnik kaže: „Odgajao me je moj Stvoritelj i on me je najljepše odgojio.“ Muhammed, a.s., u jednom hadisu izvještava kako je odgajan Sulejman, a.s., od svoje majke: „Majka Sulejmana, sina Davudova, rekla je Sulejmanu: ‘Sinčiću moj! Noću mnogo ne spavaj, jer pretjerano spavanje čini čovjeka siromašnim na Sudnjem danu.'“
Koliko je vrijednost odgojiti dvije kćeri Vjerovjesnik kaže:
„Musliman, koji odgoji dvije kćeri, pruži im i omogući vjersku i svjetovnu naobrazbu, te ih osposobi za samostalan život i lijepo s njima postupa, bit će nagraden Džennetom.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 1455)
Poslanik izričito naglašava:
„Allahu je najdraži Njegov rob koji je najljepše naravi i odgoja.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 36)
Da bi čovjek bio koristan u islamskom smislu i na islamski način živ i poslije fizičko-biološke smrti po hadisu je sljedeći put:
„Kada čovjek umre, prestanu mu sevabi stizati, osim u tri slučaja: trajne sadake, nauke kojom se svijet koristi i dobrog djeteta koje mu dovu čini.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 349)
Poslanik savjetuje muslimane u kom će pravcu odgajati svoju djecu:
„Odgajajte svoju djecu, u znaku ova tri svojstva: da vole Poslanika, da vole njegovu porodicu i da uče Kur'an. Odista, oni koji znaju Kur'an napamet i vladaju se po njemu, bit će pod Allahovom zaštitom – sa Njegovim poslanicima i odabranim robovima – onoga dana, kada osim Njegove, neće biti druge zaštite.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 54)
Koliki je značaj i težina odgoja dobro ilustriraju sljedeće Poslanikove riječi:
„Bolje je da neko od vas odgoji svoje dijete kako treba u duhu islama nego da svaki dan podijeli sirotinji vrijednost sadaka-i fitre.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 1284)
Kakve sve posljedice i teškoće donosi neodgojeno dijete svojim roditeljima svjedoči sljedeći hadis:
„Nije ti neprijatelj čovjek koga u borbi ubiješ i stekneš zvanje gazije, ili on tebe ubije pa postaneš šehid i zaslužiš Džennet. Pravi ti je neprijatelj tvoje neodgojeno dijete koje je iz tvoje kičme poteklo. Zatim, neprijatelj ti je i tvoj imetak koji si svojim rukama zaradio, a on ti postao jedina preokupacija.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 1359)
Šta je najveća vrijednost, najskuplja dragocjenost i najljepši ukras koji roditelji mogu ostaviti svojoj djeci? Na ovo pitanje odgovara Vjerovjesnik:
„Lijep odgoj je najvrednije nasljedstvo koje roditelj može ostaviti svome djetetu.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 1463)
Kao što govori o značaju i veličini odgoja dvije kćeri Vjerovjesnik ističe fadilete i dobrote odgoja tri kćeri na islamski način:
„Ko na halal-način odhrani tri kćeri, lijepo ih odgoji i ljudski s njima postupa, kao nagradu zaslužuje Džennet.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 1670)
Od odgojenog mladića ili djevojke nema samo fajde on i ona, njihovi roditelji, rodbina, komšije, već i šira zajednica uopće:
„Ko potječe od dobre i plemenite porodice i rodi se i odgoji u čestitoj sredini, njegova će prisutnost u društvu biti ugodna i poželjna.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 1718)
Jedna od stvari u odgoju djece, kojoj se trebaju naučiti od najranije mladosti, čim saznaju za sebe, jeste islamski pozdrav:
„Sine moj“, rekao je Vjerovjesnik Enesu, r.a., „kada udeš u svoju kuću, porodici nazovi selam, jer će taj selam biti blagoslov tebi i tvojoj porodici.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 1949)
Obraćajući se mladiću i upućujući ga osnovama odgoja, karaktera i zaštite na oba svijeta Poslanik ističe:
„O mladiću! Budi pokoran Allahu, dž.š., i pridržavaj se onoga što ti je naredio, pa će i On tebe čuvati. Poštuj Allaha i izvršavaj Njegove propise, pa ćeš Ga uvijek imati uza se kao zaštitnika. Ako ti nešto zatreba traži to od Allaha. Ako ti pak pomoć zatreba i tada se obrati Uzvišenom Allahu.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 1954)
Navedeni hadis upućuje na dva osnovna ispravna odnosa u životu: robovanje samo Allahu, dž.š., i traženje isključivo pomoći od Njega. Tako se postiže neovisnost u životu i neponižavanje pred ljudima. Odgoj jednog zdravog i sposobnog mladića najviše ugrožavaju i razdiru snažne strasti, nagoni i požuda. Koji se mladić u ime Allaha suzdrži, njegove vrline i vrijednosti se uvećavaju:
„Uzvišeni Allah uzdiže i povećava vrijednost onog mladića koji obuzdava svoje strasti i ne predaje se požudama.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 509)
Strasti se nikada u čovjeku ne mogu ubiti, ali se mogu kontrolirati i kroz korito šerijata i valjan brak kanalisati. Opisujući najbolju mladost Vjerovjesnik naglašava:
„Najbolja je mladost koja sliči starosti tj. kada mladić svojim postupkom, vladanjem i dobrim djelima oponaša jednog uzornog starca; a najgora je ona starost koja sliči mladosti kada starac oponaša mladića u odijevanju i postupcima.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 825)
Navodeći čovjekove jedinstvene integrativne karakterne crte Poslanik veli:
„Čovjekova plemenitost i velikodušnost je njegova vjera, čovječnost – njegov razum, a porijeklo – njegov odgoj.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 1164)
Pravi vjernici se od djetinjstva preko mladićkog doba odgajaju pomoću vjere i etike, a nevjernici, višebošci i životinje se tokom cijelog života u neslobodi driluju i dresiraju. Odgoj je mukotrpna strepnja i neizvjesnost u slobodi, a dresura se postiže preko noći. Da bi otklonili odgoj, a nametnuli dresuru, ljude, prije toga morate „osloboditi“ vjere, etike, savjesti i slobode i morate ih iz kulture previntati na civilizaciju. Evo kako je Vjerovjesnik savjetovao Abdullaha, sina hazreti Omera:
„Sinko moj! Živi na ovom svijetu kao da si stranac ili putnik.“ A sam Ibn Omer savjetujući druge, imao je običaj reći: „Kada omrkneš nemoj očekivati jutro, a kada osvaneš nemoj očekivati večer. Dok si zdrav, pripremaj se za bolest, a u toku života pripremaj se za smrt.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 1205)
U pogledu odgoja djece i sticanja islamskih navika i postupaka bitno je kako se Poslanik ponašao:
„Vjerovjesnik bi se služio desnom rukom u jelu i piću, zatim kod uzimanja abdesta i oblačenja odjeće, te kod primanja i davanja, a lijevom u ostalim prilikama.“ (Izbor Poslanikovih hadisa, 1263)
Bitan sadržaj odgoja je etika kroz integrativno funkcioniranje jedinstvenih čovjekovih karakternih crta. Odgoj je primijenjena etika i čovjekova savjest na djelu i akciji. Najveću snagu i temelj odgoju daje svijest i uvjerenje o Bogu kao da Ga vidimo, jer iako mi Njega ne vidimo On nas vidi. U neizmjenjive temelje odgoja spada Vjera u Jednog Jedinog Boga, predanost, pokornost i robovanje samo Njemu i neupitna pokornost Njegovoj volji u formi vjerozakona. Ne treba nikada biti nevjernik niti bilo koga sa Allahom izjednačavati. Ne smije se nikada lagati i lažno svjedočiti niti je musliman neprijateljima islama i muslimana dužan istinu kazati. Ne smije se krasti, otimati i pljačkati tuđa imovina.
Nikada se ne smije gatati, vračati, kockati, sudbinu proricati, alkoholna pića i drogu trošiti. Zabranjeno je ogovaranje, ismijavanje, kuđenje, vrijeđanje ljudi i nadijevanje pogrdnih nadimaka. U teške grijehe spada i zinaluk, ljubomora, nasilje, smutnja, oholost, škrtost, zavidnost, bolesna ljubav prema dunjaluku i častima, narcisoidnost i stavljanje čovjeka u središte svijeta. Ugrožavanje tuđih života, vjere, imovine, časti i dostojanstva spada u neoprostive grijehe. Djecu treba odgajati da ne čine i da ne trpe ničije nasilje. Važno je da vjeruju i znaju da je Allah izvor i da dariva nafaku svakom, a da se o vjeri svaki čovjek mora brinuti pojedinačno, unutar ljudske slobode.
Izvor: Mustafa Spahić, Islam i međuljudski odnosi, www.dzematizetnanic.com