Okrivljavanje – koliko ima smisla?
Okrivljavanje – koliko ima smisla?

Okrivljavanje – koliko ima smisla?

Autor: Hidajeta Mahalbašić

„I reći će šejtan, pošto stvar bude presuđena: “Uistinu! Allah vam je dao obećanje istinito, i obećao sam vam, pa sam vas iznevjerio. I nisam ja nad vama imao nikakvu vlast osim što sam vas pozivao, pa ste mi se odazvali. Zato ne korite mene, a korite nefsove(ega) svoje. Nisam ja pomagač vaš, niti ste vi pomagači moji. Uistinu, ja sam poricao to što ste me pridruživali ranije.” Uistinu, nepravednici – imaće oni kaznu bolnu.“ Kur'an,14:22

Na putu ka stalnom stanju radosti, ljubavi i lahkoće, koje se zaista može živjeti bez obzira na različite životne situacije i okolnosti, prolazimo kroz ugodne i manje ugodne faze. Važno je da ne zaglavimo ni u jednoj fazi. Bez obzira šta nam došlo na put naših misli, osjećaja ili djelovanja suočimo se  s istim hrabrim pogledom mu u oči i prevaziđimo ga što prije, jer ne želimo ostati u fazi. Mi želimo postojanost, čvrstoću i odlučnost bez obzira na promjene oko nas. Baš poput drveta čiji korjen je čvrsto u zemlji, a grane visoko ka nebu, te odolijeva svim olujama i vremenskim promjenama ispunjavajući krajnju svrhu svoga postojanja.

Kada dođete u fazu okrivljavanja, ne paničite i ne uznemiravajte se mislima da ste „ponovo zapali u teška i negativna stanja“ , te da se vraćate nazad. Nipošto! Takve misli su primisli koje dolaze od šejtana ili od vašeg ega. Stoga, uvjereni da je pred vama jedna faza, u kojoj je neophodno primjeniti do sada naučeno, te naučiti nove lekcije, prigrlite je i prihvatite s radošću tu potrebu okrivljavanja.

Samo ukoliko prihvatite, te se zahvalite vi možete da mijenjate. Jedna od najvećih zapreka na putu vašeg razvoja jeste bijeg od sebe, svojih osjećaja i svojih slabosti.

Umjesto toga, priznajte sebi sebe. Prihvatite svoju potrebu da nađete krivca za sve što ste proživjeli u neznanju, nejasnoći, nepravdi i duhovnoj tmini. Zatim dobro osluhnite koga to najviše krivite, te postavite pitanje zašto??? Možete se iznenaditi šta se u pozadini (samo)okrivljavanja krije.

Ukoliko okrivljavate druge ljude oko sebe, porodicu ili prijatelje koji su svojim postupcima bili povod da slijepo vjerujete, u ograničenim uvjerenjima živite i naslijepo djelujete, te u teška emotivna stanja zapadate, preispitajte koliko su vam te osobe zaista važne i koliku važnost im vi pridajete!

Gospodar svjetova nas podučava da svakog čovjeka uvažavamo, ali da pritom budemo svejsni da su i drugi ljudi samo tragaoci. Stoga kada tražimo od ljudi mi tražimo od nekog sa ograničenim sposobnostima, što znači da možemo i dobiti samo u skladu s njegovim sposobnostima.

Nisu li svi ti ljudi, koje biste rado okrivili za svoje stanje ili stanja kroz koja ste prošli, zapravo samo djelovali u skladu sa svojim sposobnostima? Iako vam nisu pružili ono što bi imalo bolje posljedice za vaše stanje oni su dali ono što su imali. Zar da od onoga čija riznica je prazna očekuješ izobilje?! Koliko ti je to logično? Pa zašto onda da ih okrivljavaš?

Takva je situacija sa ženom koja ima sve predispozicije da ima prirodan i lagan porod. Pošto je to njena prva trudnoća i prvi porod ona se savjetuje sa bliskim osobama. Međutim, te osobe su imale svoja iskustva poroda, na osnovu kojeg imaju formirana uvjerenja, te su ogromna podrška ženi, ali savjetujući joj carski rez, jer one ne znaju za drugačije iskustvo! Žena prihvati savjet, posluša i uradi prema njihovoj preporuci, te kasnije iskusi štetne posljedice takve odluke. Pada u očaj, razočarenje i za sve te posljedice ima potrebu nekoga okriviti. Koga bi ako ne one osobe što su je na takvu odluku „nagovorile“?!

Sami pogledajte na ovaj primjer i prosudite koliko ima smisla okrivljavati druge!

Ukoliko okrivljavate šejtana, jer vas stalno spopada, ometa, donosi loše misli – sam od sebe ili zato što ga je neko vama namjerno putem različitih čarki poslao – razmislite o njegovoj stvarnoj snazi, moći i vlasti koju ima nad vama!

Gospodar svjetova nas podučava da šejtan nema nikakve vlasti nad onima koji se na Allaha oslanjaju, te da ima vlast samo nad onima koji ga za prijatelja uzimaju. Sjetite se riječi iz gore citiranog ajeta da će šejtan reći na sudnjem danu, ali govori i sada: „Ne korite mene, a korite svoje nefsove(ega).“

Uloga šejtanova je da stalno i iznova donosi primisli, ali on zaista nema nikakvu snagu da vas odevede u stranputicu, da vas navrati na štetno djelo, niti da upravlja vama! On je samo pozivač, a vi birate da li ćete se odazvati. On je otvoreni neprijatelj, te ga se lahko razotkrije. Čim spomeneš Allaha on nestane. Umjesto da mislite o šejtanima spomenite Allaha!

Ukoliko okrivljavate sebe, jer ste bili nesposobni, naivni, lahkomisleni ili povodljivi, te ste zbog toga pali u zamke odluka koje su vas koštale mnogih teških trenutaka promislite da li vi to sebe možda smatrate nepogrješivim?! Ili težite stanju nepogrješivosti? Da li ste se možda na trenutak uzdali ili pouzdavate u svoje sposobnosti, znanje i vještine, kojima ste počašćeni, te se okrivljavate jer ste imali trenutke slabosti zbog kojih ste načinili greške?

Koliko vam ima smisla takvo razmišljanje? Niste li i vi sa ograničenim znanjem i sposobnostima? Niste li i vi osoba koja je sklona greškama? Niste li vi neko ko je po prirodi pogrješiv, ali da možete biti u stanju bezgrješnosti?  Onog trenutka kada se očistite odlukom da se ne vraćate na stare načine razmišljanja, vjerovanja ili djelovanja postajete bezgrješni. Svi grijesi su oprošteni pokajniku. Ali ipak ostajete skloni greškama.

Pa šta je onda smisao toga? Da sebe okrivljavate, padate u očaj i napadajući sebe padate u depresiju? Ili da se divite Onome ko je nepogrješiv, Čist od nedostataka, te zadivljeni Njegovom moći oprosta i darivanja žudite da Ga što bolje kroz svoje nedostatne postupke upoznajete?!

Gospodar svjetova se kune nefsom koji sam sebe kori, a to nije samookrivljavanje. Umjesto toga preuzmite odgovornost za svoje postupke tako što ćete biti svjesni sadašnjeg trenutka i onoga što sada najbolje možete uraditi – ne da ne biste radili prijašnje greške, nego da biste uvijek radili najbolje što možete, te u skladu s tim dobijali i najbolje rezultate.

Najbolji način samoprijekornosti nefsa jeste davanje prednosti drugome. A to bi značilo imati pristup drugima takav da uvijek razmišljate „ Kako ovim djelom, razmišljanjem i osjećajima doprinosim popravljanju stanja drugih?!“

Vi ćete svakako biti na dobitku. Tim više što više dobra budete željeli drugima!