Uzvišeni Bog u Kur’anu ljudima ukazuje na važnu i sudbonosnu činjenicu da na Dan polaganja računa ništa neće koristiti, niti će biti spasonosno osim zdravog srca:
Na Dan kada neće nikakvo blago, a ni sinovi od koristi biti, osim onom ko Allahu srca zdravog dođe. A Džennet će se čestitima približiti.[1]
Prema tome, za dostizanje sreće neophodno je imati zdravo srce, a u čestitih ljudi srca su takva. Ljudsko srce je stepen ljudskog duha i duše koji se nalazi iznad stepena razuma i ono ima mnogo sposobnosti i mogućnosti, a između ostalih sposobnost percipiranja istina, kao što možemo vidjeti u kur’anskom ajetu.
Zar oni po svijetu ne putuju pa da srca njihova shvate ono što treba da shvate?[2]
Ljudsko srce, također, ima sposobnost prihvatanja vjerovanja i sklonosti ka istinama, kao što stoji u vezi s vjernicima u ajetu:
Njima je On u srca vjerovanje usadio.[3]
Pored toga, srce ima sposobnost poticanja na vršenje određenih djela i obreda:
Eto toliko! Pa ko veliča Allahova obilježja – to je znak čestitosti srca.[4]
Prema tome, čovjekovo srce je simbol njegovog istinskog lica i njegovog dobra i zla, a Bog će s ljudima svoditi račune na temelju njihovih srca:
Ali će vas kazniti za ono što su srca vaša učinila.[5]
Iz izrečenog je jasno da je ljudska čestitost plod zdravlja i ispravnosti srca, a nevaljalost plod odsustva zdravlja i ispravnosti srca, što se u Kur’anu naziva bolest srca ili grubost srca.
Zdravlje srca nasuprot bolesti i grubosti srca
Zdravlje srca podrazumijeva da duša bude čista od zastranjenja u vjerovanju, moralne zaprljanosti i unutrašnjih oštećenja,[6] a u Kur’anu se na dva mjesta jasno govori o tome.
Bolest srca podrazumijeva unutrašnje bolesti i moralne zaprljanosti[7] i u Kur’anu se spominje više od deset puta.
Grubost srca dolazi u značenju okrutnosti i bezosjećajnosti,[8] a u Kur’anu se spominje oko sedam puta.
Znakovi zdravlja srca
Najvažniji znakovi zdravlja srca su:
1. Vjerovanje u Boga
U znakove zdravlja srca spada istinoljubivost i prihvatanje istine, a Uzvišeni Bog je najjasnija Istina i izvor svih istina. Kao posljedica, osobe koje okrenu leđa iluzijama sujevjerja i praznovjerju mnogoboštva i idolatrije te koje vjeruju u Uzvišenog Boga, nose znak zdravlja i čistote srca. Kao što je Uzvišeni rekao o Ibrahimu, a.s.:
Kad je Gospodaru svome čista srca došao.[9]
2. Poštivanje Poslanika, s.a.v.a.
Osobe koje u prisustvu Božijeg poslanika govore polahko i koje iskazuju poštovanje Božijim evlijama i nebeskim predvodnicima jesu osobe čije je srce Bog iskušao bogobojaznošću i koje su zdravlje i čistotu srca potvrdile, kao što stoji u Kur’anu:
One koji utišaju glasove svoje pred Allahovim poslanikom – a to su oni čija je srca Allah prekalio u čestitosti.[10]
3. Prijemčivost za savjete
Jedan od znakova zdravlja srca jeste prijemčivost za savjete i uzimanje pouke, kako je Bog rekao nakon uništavanja moćnih naroda:
U tome je, zaista, pouka za onoga ko srce (razum) ima.[11]
4. Poštivanje Božijih propisa
Među znakove zdravlja i ispravnosti srca spada i kretanje u smjeru izvršavanja pohvalnih djela i poštivanje Božijih propisa, kao što stoji u Kur’anu:
Eto toliko! Pa ko veliča Allahova obilježja – to je znak čestitosti srca.[12]
Učinci posjedovanja zdravog srca
Kao što je istaknuto, zdravo srce je dragocjena posuda za prihvatanje svih istina i središte puno svjetlosti koje vodi prema svim dobrima i – kao što smo na početku predavanja ukazali – “zdravlje srca” je jedina vrijednost potrebna za ulazak u vječiti Džennet, jer na Sudnjem danu neće biti koristi ni od kakvih materijalnih dobara i znakova dunjalučke moći.
Na Dan kada neće nikakvo blago, a ni sinovi od koristi biti, osim onom ko Allahu srca čista dođe. A Džennet će se čestitima približiti.[13]
Nasuprot tome, Džehennem je stvoren za osobe koje se ne koriste svojim srcem i koje provode život u nemaru i zabludi:
Mi smo za Džehennem mnoge džine i ljude stvorili; oni srca (pameti) imaju – a njima ne shvataju, oni oči imaju – a njima ne vide, oni uši imaju – a njima ne čuju; oni su kao stoka, čak i gori – oni su zaista nemarni.[14]
Da bismo se spasili ovako nesretnog završetka, ukratko ćemo se posvetiti tumačenju “grubosti srca” i njegovim znakovima.
Nastanak grubosti srca
Za nastanak grubosti ljudskog srca postoji jako mnogo činilaca, a ovdje ćemo se zadovoljiti pojašnjavanjem njih četiriju, služeći se kur’anskim ajetima:
1. Odsustvo korištenja srca
Uzvišeni Bog je na početku u nutrinu svih ljudi stavio zdravo i čisto srce, ali neki ljudi ovu bogomdanu blagodat ne upotrebljavaju na ispravan način, kao što se ističe u Kur’anu:
Zašto oni po svijetu ne putuju pa da srca njihova shvate ono što treba da shvate i da uši njihove čuju ono što treba da čuju.[15]
Posljedica činjenice da se srce i svijest ne koriste jeste unutrašnje sljepilo, kao što možemo pročitati u ajetu:
Ali, oči nisu slijepe, već srca u grudima.[16]
2. Uprljanost grijesima
Činjenje grijeha i zaprljanost različitim greškama pojačava unutrašnje sljepilo i uklanja svjetlo srca, kao što kaže Uzvišeni:
A nije tako! Već je ono što su radili srca njihova pomutilo.[17]
Prema tome, osobe koje istrajavaju u činjenju grijeha i koje izbjegavaju prihvatanje istine bit će zahvaćene grubošću srca, kao što možemo u Kur’anu pročitati o Izraelćanima:
Ali srca vaša su poslije toga postala tvrda, kao kamen su ili još tvrđa.[18]
3. Kršenje zavjeta Bogu
Među činioce nastanka grubosti srca spada i kršenje zavjeta Bogu i okretanje leđa Božijim zapovijedima kao što su namaz, davanje zekata itd, kao što u Kur’anu o tome možemo pročitati u vezi sa Izraelćanima:
Ali, zato što su zavjet svoj prekršili, Mi smo ih prokleli i srca njihova okrutnim učinili.[19]
4. Licemjerje i dvoličnost
Licemjerje i dvoličnost, također, spadaju u bolesti srca i činioce koji povećavaju ovu bolest. Upravo zbog toga, Bog o dvoličnjacima kaže:
Njihova srca su bolesna, a Allah njihovu bolest još povećava.[20]
Znakovi grubosti srca
1. Tvrdoglavost u pogledu istine
Ljudi koji imaju zdravo srce uzimaju pouku i iz najmanjih nesretnih događaja, dok oni koji su zahvaćeni grubošću srca čak i u vrijeme spuštanja Božije kazne istrajavaju u svom nevjerovanju, kao što možemo vidjeti u Kur’anu:
Trebalo je da su poslušni postali kad bi im kazna Naša došla! Ali, srca njihova su postala tvrda, a šejtan im je lijepim prikazao ono što su radili.[21]
2. Nemar prema sjećanju na Boga
Kada pojedinci koji imaju zdravo i čisto srce vide Božije ajete i tragove Njegovog veličanstva, još više Ga spominju i bivaju upućeni, a oni koji su zahvaćeni grubošću srca nemarni su prema spominjanju Boga i nalaze se u otvorenoj zabludi, kao što možemo pročitati u Kur’anu:
Teško onima čija su srca otvrdnula, pa se Boga ne sjećaju, oni su u pravoj zabludi![22]
3. Slijeđenje šejtana
Sljedeći znak grubosti srca jeste slijeđenje šejtana.[23] Kao što je znak grješnosti srca odbijanje svjedočenja,[24] znak pečaćenja srca je nepromišljanje o Kur’anu.[25]
Pokajanje radi povratka zdravlja i čistote srca
Kao što je rečeno, grubost srca je posljedica okaljanosti grijesima i okretanja leđa Bogu i nebeskim predvodnicima. Najmanji grijeh i prva zavjera protiv Poslanika, s.a.v.a., predstavljaju početak zastranjenja srca, a put popravljanja i ozdravljenja srca jeste pokajanje, kao što u Kur’anu možemo pročitati u vezi s dvjema Poslanikovim suprugama:[26]
Ako vas dvije učinite pokajanje Allahu, ta – vaša su srca zastranila.[27]
Sažetak predavanja
– Zdravlje srca podrazumijeva da duša bude čista od zastranjenja u vjerovanju, moralne zaprljanosti i unutrašnjih oštećenja, što predstavlja još jednu od odlika čestitih ljudi.
– Najvažniji znakovi zdravlja i ispravnosti srca su vjera u Boga, iskazivanje poštovanja Poslaniku, s.a.v.a., prihvatanje savjeta i poštivanje Božijih propisa.
– Bolest i grubost srca, kao suprotnost zdravlju i ispravnosti srca, jesu posljedica izostanka ispravnog korištenja srca, zaprljanosti grijesima te kršenja zavjeta s Bogom.
– Najvažniji znakovi grubosti srca su tvrdoglavost pred istinom i nemar prema sjećanju na Boga.
– Najbolji način liječenja grubosti srca jeste pokajanje Bogu.
Izvor: Vrline čestitih u Kur’anu, s perzijskog preveo Sedad Dizdarević, Fondacija „Mulla Sadra“ u Bosni i Hercegovini, Sarajevo, 2012, str. 23-31.
[1] Eš-Šuara, 88-90.
[2] El-Hadždž, 46.
[3] El-Mudžadele, 22.
[4] El-Hadždž, 32.
[5] El-Bekare, 225.
[6] Vidi: El-Mufredat; Kamuse Kur’an, sv. 3, str. 296; Mizan, sv. 17, str. 148.
[7] Vidi: Kamuse Kur’an, sv. 2, str. 250.
[8] Vidi: El-Mufredat; Kamuse Kur’an, sv. 6, str. 8.
[9] Es-Saffat, 84. Vidi: Mizan, Bejrut, sv. 17, str. 148. Ovi ajeti govore o kakvoći izražavanja vjerovanja Ibrahima, a.s., i nipošto ne ukazuju na nepostojanje vjerovanja kod njega prije ovog događaja, već ukazuju na čistotu i zdravlje njegovog srca i urođeni monoteizam.
[10] El-Hudžurat, 3.
[11] Kaf, 37.
[12] El-Hadždž, 32.
[13] Eš-Šuara, 88-90.
[14] El-Araf, 179.
[15] El-Hadždž, 46.
[16] El-Hadždž, 46.
[17] El-Mutaffifin, 14. Mizan, sv. 20, str. 259.
[18] El-Bekare, 47. Mizan, sv. 1, str. 202.
[19] El-Ma’ide, 13.
[20] El-Bekare, 10.
[21] El-En'am, 13.
[22] Ez-Zumer, 22.
[23] El-Hadždž, 53.
[24] El-Bekare, 283.
[25] Muhammed, 24.
[26] Misli se na Aišu i Hafsu. Vidi: Mizan, Bejrut, sv. 19, str. 346.
[27] Et-Tahrim, 4.