Stepeni ljudskog savršenstva
Stepeni ljudskog savršenstva

Stepeni ljudskog savršenstva

Blizina Božija i duhovna savršenstva čovjeka ne mogu se, poput materijalnih savršenstava i konačnih ciljeva, smatrati stabilnim i sličnim.

Tragaoci puta susreta s Bogom i ukrašavanja božanskim moralom ne stižu do jednog i istovjetnog cilja I rezultata, nego ta savršenstva imaju stepene i nivoe i svaka osoba stiže na neki stepen i nivo ovih duhovnih savršenstava.
Imaju oni stupnjeve.
Oni su stepeni U izrazu “Oni su stepeni” skrivena je jedna suptilnost i ukazuje na činjenicu da razlike u položajima i nivoima ljudi nisu zbog njihovih razlika izvan njihove biti i duše, zapravo duše ljudi jesu ono što se mijenja i dijeli na različite nivoe i stepene.

Ovaj ajet je još jedno svjedočanstvo da se odraz i rezultat djela, namjera i nastojanja, manifestuje i pokazuje u čovjekovoj duši i putnik prema Allahu jeste u pokretu na putu svoje duše prema Bogu Uzvišenom.
Spoznaja i njegova unutarnja i vanjska djela rezultiraju jačinom i slabošću i napretkom na stupnjevima njegove duše.

Dakle, nije tako da samo razlika u blagodatima i nagradama osigurava razlike u stepenima ljudi nego razlike u savršenstvima, konačnom cilju i stepenima ljudi imaju korijen u realnosti njihove duše.
Sljedeće svjedočanstvo razlika u stepenima savršenstva čovjeka je to da sama svojstva duše koja su povod stizanja čovjeka do njegovog krajnjeg savršenstva mogu jačati i slabiti.

Fenomeni kao što su vjerovanje, bogobojaznost, spoznaja i dobro djelo nisu ograničeni i stabilni fenomeni. Ajet zato se Allaha bojte koliko god možete ukazuje na činjenicu da bogobojaznost nema neku posebnu granicu, nego da je to vrlina i da svako u skladu sa svojim kapacitetom i sposobnošću treba da nastoji da je stekne.
Allah će na visoke stepene uzdignuti one među vama koji vjeruju i kojima je dato znanje.

Ovaj ajet ukazuje na činjenicu da je razlika u stepenima osoba u skladu sa stepenima njihova vjerovanja, znanja I spoznaje.
U predstavljanju neograničenosti krajnjeg savršenstva čovjeka i različitosti njegovih stupnjeva može se navesti dokaz: Bit Uzvišenog Boga izvor je svih savršenstava i svakog dobra.

U mjeri u kojoj se čovjek približi ovoj Uzvišenoj Istini, postat će posjednik veličine i visokih stepena, pa bilo to približavanje u sferi spoznaje i osvjedočenju Njegovih imena i svojstava ili u praktičnom domenu i ukrašavanjem Njegovim moralnim odlikama.

A pošto su savršenstvo i dobrota ove Apsolutne egzistencije neograničeni i beskrajni, onda će i stepeni savršenstva čovjekova biti neograničeni i beskrajni.

Izvor: “Čovjek u Islamu”, s perzijskog preveo Sabahudin Šarić, fondacija “Mulla Sadra” u BiH, Sarajevo 2018.